Ritual
adalah adat atau tatacara dalam upacara yang dilakukan atas nama agama. Apa
yang dilakukan dalam ritual lebih kepada adat, walaupun ia dikatakan tuntutan agama.
Sebab
itu, seseorang yang melakukan kerana ritual tidak faham apa sebenarnya yang
dituntut oleh agama. Mereka melakukan sekadar satu kebiasan dalam adat yang
telah dilakukan dalam masyarakat.
Disebabkan
itu, segala amalan dilakukan pada bulan Ramadan lebih mirip sebagai ritual,
maka ia akan tamat sebaik tamatnya Ramadan. Bahkan, dalam soal sembahyang
tarawih bilangan jemaahnya berkurangan setiap hari apabila menghampiri akhir
Ramadan.
Apabila
hari semakin menghampiri Aidilfitri, lebih ramai memberi tumpuan kepada
persiapan sambutan hari raya. Tumpuan kepada ibadat puasa semakin disisihkan
dan tidak sabar-sabar untuk menyambut Aidilfitri.
Ritual
untuk menyambut Aidilfitri itu lebih besar dan meriah. Persiapan menghadapinya
perlu kepada tumpuan yang lebih dan melibatkan perbelanjaan lebih besar.
Kejahilan
ilmu agama dan cara-cara sebenar bagaimana ibadat puasa perlu
dilakukan menyebabkan ramai orang tidak melakukan sepenuh hati. Ramai
beranggapan sudah memadai jika berpuasa sekadar menahan diri daripada melakukan
perbuatan membatalkan puasa.
Orang
jahil melakukan puasa sekadar mengikut apa yang orang kebanyakan lakukan. Orang
lain berpuasa, dia juga berpuasa. Memang tidak sukar melakukan puasa sebab
ia telah dilakukan sejak ketika sekolah rendah lagi.
Biasanya
ibu bapa turut menyuruh anak-anak berpuasa. Malah, kita ditakut-takutkan jika
tidak berpuasa tidak akan mendapat baju baru dan tidak dibenarkan menyambut
hari raya.
Apabila
telah dewasa, ibadat puasa sudah menjadi kebiasaan. Malangnya, sepanjang
melakukan ibadat puasa tidak difahami apa yang dilakukan. Mereka tidak
melakukan perbuatan membatalkan puasa, tetapi tidak menyelami tujuan puasa yang
sebenarnya.
Penerapan
kefahaman mengenai ibadat puasa perlu disemai di dalam setiap sanubari setiap
Muslim. Pengetahuan agama yang mendalam mengenai sesuatu ibadat penting bagi
memastikan keikhlasan dan kemanisan melakukan ibadat.
Kesempurnaan
melakukan sesuatu ibadat tidak hanya apabila cukup syarat sah dan batal.
Sebaliknya nilai ibadat bergantung kepada kefahaman, keimanan dan ketakwaan
orang yang melakukannya.
Orang
yang berpuasa bukan diasaskan rasa keikhlasan dan ketakwaan tidak merasai
nikmat sebenar puasa. Ketika orang beriman merasai kemanisan berpuasa, orang
yang tidak ikhlas melakukannya dalam keadaan menderita menahan lapar dan
dahaga.
Betapa
ruginya berpuasa sedangkan tidak mendapat pahala berpuasa. Dia berjaya
menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak berjaya meletakkan puasanya pada
kedudukan yang baik disebabkan kejahilan diri dan hasutan syaitan.
No comments:
Post a Comment