Dari
segi sejarah, tulisan bagi bahasa Melayu telah melalui beberapa fasa perubahan.
Terdahulu terdapat beberapa tulisan Melayu, iaitu Rencong, Kawi, Pallava dan
Jawi. Rencong, Kawi dan Pallava telah pupus dan tidak lagi dikenali oleh
generasi Malaysia. Tulisan Jawi juga kini sudah terpinggir setelah bahasa
Melayu ditulis menggunakan tulisan Rumi.
Saya
tidak berniat mengulas panjang tentang sejarah tulisan jawi ini kerana tujuan
saya menulis rencana ini adalah untuk mengenengahkan soal perundangan. Walaupun
begitu, tidak boleh tidak, saya ingin menegaskan bahawa tulisan jawi adalah
warisan negara kerana ia telah menyumbang kepada peradaban di Alam Melayu.
Bahkan, tulisan jawi telah terbukti menjadi tulisan perhubungan rasmi dan bukan
rasmi di Alam Melayu. Pelbagai bukti sejarah boleh dihuraikan.
Sejarah
juga membuktikan bahawa tulisan jawi dipelajari oleh orang asing bagi
membolehkan mereka berhubungan dan memahami sifat, sikap serta kebudayaan orang
Melayu. Tidak syak lagi pendekatan ini telah mewujudkan tautan persefahaman
antara pegawai-pegawai Inggeris dan raja-raja Melayu secara khusus.
Bahkan
pengisytiharan kemerdekaan juga ditulis menggunakan tulisan Jawi. Ini
menunjukkan kedudukan dan kepentingan tulisan Jawi pada ketika kita
mencapai kemerdekaan.
Dokumen
berkaitan proses kemerdekaan dan gubalan Perlembagaan Persekutuan memperincikan
hal berkaitan bahasa Melayu dan mencadangkan supaya hanya bahasa Melayu
dijadikan bahasa kebangsaan.
Walaupun
begitu, belum ditemui dokumen sejarah perundangan negara yang memperjelaskan
atau memperincikan perkara berkenaan tulisan bagi bahasa Melayu. Sebagai
contoh, Laporan Suruhanjaya Reid dan Constitutional Proposal oleh
Jawatankuasa Kerja yang menilai dan mencadangkan perubahan kepada draf
Perlembagaan juga tidak membicarakan hal berkaitan tulisan bagi Bahasa
kebangsaan.
Melalui
bacaan literatur, saya dapati beberapa penulisan menyatakan bahawa Kongres
Bahasa dan Persuratan Melayu Kedua, yang berlangsung di Seremban pada 1 dan 2
Januari 1954 telah membuat rumusan supaya tulisan Rumi diwartakan sebagai
tulisan bagi bahasa kebangsaan. Keputusan ini diambil apabila meneliti suatu
penyata yang buat oleh jawatankuasa yang meneliti tulisan Rumi – Jawi. Kongres
Bahasa dan Persuratan Melayu ini walaubagaimana pun tidak mencadangkan supaya
tulisan Jawi dihapuskan.
Apabila
peruntukan Perlembagaan dimuktamadkan, ia adalah seperti yang kita ada sekarang
dalam Perkara 152 Perlembagaan. Perkara 152(1) menyatakan seperti berikut:
The
national language shall be the Malay language and shall be in such script as
parliament may by law provide:…)
(Terjemahan:
Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang
diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen:…)
Hanya
peruntukan ini yang didapati menyebut tentang tulisan bagi bahasa kebangsaan.
Tiada peruntukan lain lagi berkaitannya dalam Perlembagaan Persekutuan. Malah,
tidak juga dinyatakan dalam dokumen sejarah tentang tujuan atau sebab kenapa
Fasal 152(1) distrukturkan sedemikian.
Jelas
dari peruntukan 152(1) ini bahawa Perlembagaan menyerahkan tanggungjawab kepada
Parlimen untuk menentukan bentuk tulisan bagi bahasa kebangsaan, iaitu bahasa
Melayu.
Sehubungan
dengan itu, Parlimen, melalui Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967
mengiktiraf tulisan Rumi sebagai tulisan bahasa kebangsaan, iaitu Bahasa Melayu
dengan syarat, tidak menghalang penggunaan tulisan Jawi. Seksyen 9 Akta Bahasa
Kebangsaan diberikan tajuk “Tulisan bagi bahasa kebangsaan” dan menyatakan
seperti berikut:
Tulisan
bagi bahasa kebangsaan ialah tulisan Rumi: dengan syarat bahawa ini tidak
melarang penggunaan tulisan Melayu, yang lebih dikenali dengan nama tulisan
Jawi, bagi bahasa kebangsaan
Jika
diteliti Seksyen 9 ini, tulisan Rumi adalah disahkan sebagai tulisan bagi
bahasa kebangsaan, tetapi pada masa sama Seksyen 9 meletakkan syarat bahawa
penggunaan tulisan Rumi tidak melarang penggunaan tulisan Jawi sebagai tulisan
bahasa kebangsaan.
Jika
diperhatikan peruntukan seksyen 9 ini dengan lebih mendalam, adalah nyata
bahawa tulisan Jawi adalah sebenar-benarnya tulisan bagi bahasa kebangsaan. Ini
kerana bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan tulisan bagi bahasa Melayu
ialah tulisan Melayu, yang dikenali sebagai tulisan Jawi. Frasa dalam Seksyen 9
yang menyatakan “…penggunaan tulisan Melayu, yang lebih dikenali dengan nama
tulisan Jawi” boleh dibaca dengan memberi faham bahawa tulisan Melayu ialah
tulisan jawi dan oleh kerana bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan, maka
tulisannya adalah juga tulisan Melayu, iaitu tulisan Jawi.
Sebelum
seksyen 9 ini diwujudkan, tulisan Rumi tidak dinamakan sebagai tulisan
bagi bahasa Melayu. Tulisan Rumi hanya menjadi tulisan bahasa Melayu atau
bahasa kebangsaan setelah seksyen 9 ini diwujudkan. Jelas sekali, penerimaan
tulisan Rumi sebagai tulisan bagi bahasa kebangsaan adalah satu kompromi yang
mahu mengimbangi kedudukan kedua-dua tulisan tersebut dengan mengambil kira
kepentingan Melayu dan warganegara yang lain.
Sebagai
huraian lanjut, berdasarkan Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967, bahasa
kebangsaan, iaitu bahasa Melayu, mempunyai dua bentuk tulisan; tulisan Rumi dan
tulisan Melayu, iaitu tulisan Jawi.
Oleh
yang demikian, apabila Perkara 152 Perlembagaan menyebut bahasa Melayu, maka
secara langsung ia merangkum tulisan bagi bahasa tersebut. Sekiranya hanya tulisan
Rumi yang diiktiraf, maka ia telah meminggirkan satu lagi komponen tulisan bagi
bahasa Melayu, iaitu tulisan Jawi. Keadaan ini mencacatkan bahasa Melayu.
Apabila
disebut Bahasa Melayu, walau di mana jua, termasuk yang disebut dalam Perkara
152, maka ia sekali gus merangkum dua bentuk tulisan ini, iaitu tulisan Rumi
dan tulisan Jawi. Justeru, adalah ditegaskan di sini bahawa tulisan Jawi adalah
sebahagian daripada Bahasa Melayu.
Setelah
Perlembagaan mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan maka
adalah menjadi tanggungjawab seluruh warganegara Malaysia, bahkan penduduk
Malaysia secara umumnya, menerima dan menghormati tulisan Melayu ini.
Pengabaian ini telah sekian lama berlaku sehingga warganegara Malaysia sendiri
semakin melupainya. Keadaan ini hendaklah dipulihkan.
Memperkenalkan
tulisan Jawi dalam mata pelajaran bahasa Melayu di semua sekolah adalah
tindakan tepat pada masanya. Ia memperkenalkan bahasa Melayu secara sepenuhnya
sebagai bahasa kebangsaan, bukan sekadar lisannya, tetapi juga tulisannya.
Sikap memandang serong atau menentang polisi ini perlu dihentikan kerana ia
bercanggah dengan semangat undang-undang dan Perlembagaan.
Adakah
warganegara selain Melayu perlu mengenali tulisan jawi? Saya menjawab postitif
bagi soalan ini. Semua warganegara Malaysia perlu mengenali tulisan Jawi dan
ini boleh dilakukan di sekolah dan boleh dimasukkan dalam mata pelajaran bahasa
Melayu kerana ia adalah sebahagian daripada komponen tulisan bahasa Melayu yang
diterima sebagai bahasa kebangsaan.
Hujah
saya ialah, setiap warganegara bertanggungjawab mentaati Perlembagaan dan
undang-undang negara. Sesungguhnya Perlembagaan Persekutuan telah mengambil
kira kepetingan semua pihak, tidak mengira agama dan bangsa dalam membentuk
bangsa bagi negara ini.
Jika
dibandingkan dengan negara jiran yang mengamalkan dasar asimilasi, warganegara
Malaysia adalah amat bernasib baik kerana Perlembagaan tidak menafikan hak
mereka dalam soal kepentingan komuniti masing-masing. Dalam hal tulisan bahasa
Melayu ini, tulisan Rumi telah diterima untuk kepentingan masyarakat Malaysia.
Dalam
isu bahasa kebangsaan ini juga, ia bukan paksaan ke atas warganegara untuk
menerima identiti Melayu dalam bentuk asimilasi, tetapi tulisan Jawi adalah
komponen tulisan Bahasa Melayu yang merupakan bahasa kebangsaan dan ia adalah
penting untuk mencapai hasrat integrasi antara etnik dan komuniti Malaysia.
Buktinya dapat dilihat ialah amalan yang telah dilakukan oleh pegawai-pegawai
British.
Secara
positifnya, jika ikhlas niat mengukuhkan perpaduan, maka pembelajaran tulisan
Jawi adalah antara mekanisme berkesan bagi tujuan kesefahaman dan integrasi
dalam kalangan warganegara berbeza identiti dan komuniti.
Tulisan ini telah diterbitkan oleh Malaysiagazette pada 32.12.2019. Boleh dicapai di https://malaysiagazette.com/2019/12/31/tulisan-jawi-wadah-integrasi/
Oleh Shamrahayu A.Aziz
Tulisan ini telah diterbitkan oleh Malaysiagazette pada 32.12.2019. Boleh dicapai di https://malaysiagazette.com/2019/12/31/tulisan-jawi-wadah-integrasi/
No comments:
Post a Comment