Sejarah pemerintahan Islam ke atas
Andalusia atau sekarang ini dikenali Sepanyol adalah selama 781 tahun bermula tahun 711 hingga 1492. Satu zaman yang sangat lama, dan ia boleh
dipecahkan kepada enam tempoh yang penting.
Tempoh Pertama (711 -755) – 44 tahun
Selepas Sepanyol dibebaskan oleh Tariq Bin Ziad, Musa Bin Nusair bersama bala tenteranya. Tanah tersebut telah diberi nama Andalusia yang bermaksud ‘tanah bangsa Vandals’. Andalusia diisytiharkan sebagai salah satu wilayah di bawah kekuasaan Kerajaan Bani Umayyah yang berpusat di Damsyik.
Sepanjang tempoh ini, Andalusia diperintah
oleh beberapa orang gabenor yang dilantik oleh Khalifah Bani Umayyah. Pada
tempoh ini, kestabilan politik Andalusia masih belum kukuh lagi. Pelbagai
ancaman daripada kuasa luar dan pergolakan dalaman menjejaskan kestabilan
politiknya.
Pergolakan dalaman antaranya disebabkan
perselisihan faham antara golongan penguasa akibat daripada perbezaan etnik dan
bangsa. Di samping itu, berlakunya perbalahan di antara Gabenor Afrika Utara
yang berpusat di Qairawan dengan khalifah di Damsyik. Masing-masing mengakui
bahawa merekalah yang lebih berhak ke atas tanah Andalusia ini.
Disebabkan itu, hampir 20 kali gabenor Andalusia
ditukar dan diganti dalam waktu yang singkat. Perbezaan politik ini juga
menyebabkan seringnya berlaku perang saudara. Hal ini disebabkan perbezaan
etnik dan bangsa di antara bangsa Barbar di Afrika Utara dan bangsa Arab.
Perkara ini sering menimbulkan konflik politik antara satu sama lain.
Disebabkan inilah Andalusia pada saat itu tiada gabenor yang mampu
mempertahankan kekuasaannya untuk tempoh waktu yang lama.
Gangguan daripada luar pula disebabkan orang-orang
Kristian yang tidak mahu tunduk kepada pemerintahan Islam setelah gagal
mempertahankan bumi mereka. Kristian di kawasan pedalaman dan pergunungan
sentiasa memberi ancaman kepada pemerintahan Islam ketika itu.
Disebabkan konflik dalaman dan luaran ini,
Andalusia masih lagi belum melalui zaman pembangunan kebudayaan dan
peradabannya. Zaman ini berakhir setelah kedatangan Abdul Rahman Ad-Dakhil.
Tempoh Kedua (755-912) – 157 tahun
Dalam tempoh ini, Andalusia berada di bawah pemerintah yang mengguna gelaran amir iaitu Abdul Rahman Ad-Dakhil. Beliau enggan tunduk kepada pemerintahan pusat kerajaan Islam ketika itu iaitu Kerajaan Bani Abbasiah yang berpusat di Baghdad menjadikan Andalusia adalah sebuah kerajaan Islam yang berdiri sendiri.
Abdul Rahman Ad-Dakhil berketurunan Bani
Umayyah yang berjaya melarikan diri daripada dibunuh oleh keluarga Bani Abbas
yang telah menjatuhkan Kerajaan Umayyah di Damsyik lalu mendirikan Kerajaan
Islam Bani Abbasiah. Bermula dari itu, beliau telah berjaya mendirikan semula
Kerajaan Bani Umayyah yang berpusat di Cordoba, Sepanyol.
Antara pemerintah-pemerintah pada tempoh
masa ini adalah Abdul Rahman Ad-Dakhil, Hisyam 1, Hakim 1, Abdul Rahman
Al-Ausath, Muhammad Bin Abdul Rahman dan beberapa nama lagi.
Pada tempoh ini, peradaban dan kemajuan
Andalusia mulai bersinar terang. Sekolah-sekolah didirikan pada zaman Abdul
Rahman Ad-Dakhil.
Pada pemerintahannya juga Masjid Cordoba
telah dibina. Ketika itu Masjid Cordoba merupakan masjid kedua terbesar di
dunia selepas Masjidil Haram. Amir Hisyam 1 pula terkenal dengan jasanya dalam
menegakkan hukum Islam manakala Amir Hakam 1 pula telah memperkuatkan dan
memperkemaskan bidang ketenteraan Kerajaan Bani Umayyah Andalusia. Amir Abdul
Rahman Al-Ausath pula seorang pencinta ilmu.
Falsafah berkembang dengan begitu pesat
sekali pada zaman ini terutama pada zaman Amir Abdul Rahman Al-Ausath. Beliau
telah mengundang dan menjemput ramai para ilmuan Islam datang ke Andalusia
sehingga menjadikan bidang keilmuan di Andalusia ketika itu setanding dengan
Kerajaan Bani Abbasiah di Baghdad.
Walaubagaimanapun, kerajaan ini tetap tidak
terlepas daripada gangguan daripada luar yang cuba menggugat kestabilan
politiknya. Pada pertengahan abad ke-9, munculnya gerakan kristian fanatik yang
cuba berjuang merampas kembali Andalusia daripada tangan pemerintahan Islam.
Namun, gerakan itu tidak mendapat sambutan
oleh gereja-gereja kristian di Andalusia kerana mereka lebih menyukai
pemerintahan Islam yang memberi kebebasan kepada agama lain Penduduk Kristian
juga dibenarkan melaksanakan undang-undang mereka terhadap penganut agama
mereka sendiri. Mereka juga tidak dihalang daripada berkhidmat sebagai pegawai
kerajaan. Hal ini menyebabkan pemerintahan Islam semakin disenangi oleh
penganut agama kristian.
Tempoh Ketiga (912 -1013) – 101 tahun
Tempoh ini bermula ketika pemerintahan Abdul Rahman III yang juga digelar An-Nasir. Pada tempoh ini, para pemerintah Andalusia telah menggunakan gelaran khalifah. Penggunaan gelaran tersebut adalah disebabkan khalifah Kerajaan Bani Abbasiah ketika itu, Khalifah Al-Muktadir mati akibat dibunuh oleh pengawalnya sendiri. Abdul Rahman III berpendapat bahawa saat inilah merupakan saat yang paling sesuai untuk memakai gelaran khilafah yang telah hilang daripada kekuasaan Bani Umayyah selama lebih 150 tahun. Khalifah-khalifah besar yang memerintah pada tempoh ini ialah Abdul Rahman II, Hakam II dan Hisyam II.
Pada tempoh ini juga, Andalusia mencapai
puncak kemajuan dan kejayaan menyaingi Kerajaan Bani Abbasiah di Baghdad.
Khalifah Abdul Rahman III telah mendirikan Universiti Cordoba. Perpustakaannya
memiliki ratusan ribu buku. Khalifah Hakam II juga seorang pencinta ilmu yang
telah mengumpul banyak buku dan karya di perpustakaannya. Pada masa ini,
masyarakat Andalusia dapat menikmati kesejahteraan dan kemakmuran yang
maksimum. Kota juga semakin pesat membangun.
Fasa awal kejatuhan Kerajaan Bani Umayyah
di Andalusia adalah ketika Khalifah Hisyam menaiki takhta dalam usia cukup muda
iaitu 11 tahun. Oleh itu, kekuasaan sebenar jatuh ke tangan menteri khalifah.
Akhirnya, pada tahun 981. khalifah telah memberikan kuasa kepada Ibn Abi Amir
menjadikan beliau pemegang kuasa secara mutlak. Khalifah Ibn Abi Amir seorang
yang bercita-cita tinggi. Beliau berhasil mengukuhkan kekuasaannya dan
melebarkan wilayah dengan menyingkirkan saingan-saingannya. Disebabkan itu,
beliau mendapat gelaran Al-Mansur Billah Shah.
Khalifah Ibn Abi Amir akhirnya meninggal
dunia pada tahun 1002 M dan digantikan oleh anaknya, Al-Muzaffar. Khalifah
Al-Muzaffar masih dapat mempertahankan Kerajaan Bani Umayyah daripada pelbagai
ancaman dari luar dan dalam. Akan tetapi, setelah beliau mati pada tahun 1008,
beliau digantikan oleh adiknya yang lemah dan gagal mempertahankan kedaulatan
Kerajaan Bani Umayyah.
Ketika ini juga iaitu pada tahun 1009 M,
pihak Kristian memulakan gerakan yang dipanggil Re Conquista yang bertujuan
untuk merampas kembali tanah Andalusia daripada kekuasaan muslim. Akhirnya,
setelah beberapa tahun Andalusia dilanda kekacauan dan masalah, pada tahun 1009
M, khalifah mengundurkan diri. Pada tahun 1031, Dewan Menteri akhirnya
menghapuskan jabatan khalifah dan berakhirlah pemerintahan Kerajaan Bani
Umayyah di Andalusia.
Tempoh Keempat (1013-1086) -73 tahun
Tempoh masa ini dikenali sebagai Al-Muluk At-Tawaif yang bermaksud kerajan-kerajan bersendiri. Andalusia telah berpecah kepada 30 negara kecil yang berpusat di pelbagai kota seperti Cordoba, Sevilla, Toledo dan lain-lain lagi. Pada ketika ini, umat Islam di Andalusia mengalami pertikaian yang sengit antara satu sama lain untuk menjadi penguasa tunggal di bumi tersebut.
Peperangan sering berlaku antara satu sama
lain sehingga ada pemerintah yang meminta bantuan kristian demi pangkat dan
harta. Kelemahan dan kekacauan yang berlaku menyebabkan orang-orang kristian
mengambil peluang dan menguatkan bala tenteranya dan menyerang
kerajaan-kerajaan yang lemah. Persaingan bukan setakat merebut wilayah
kekuasaan. Malah, persaingan intelektual turut berlaku antara satu sama lain.
Hal ini menjadikan keilmuan terus berkembang pada zaman ini walaupun dalam
keadaan politik yang tidak stabil.
Tempoh Kelima (1086-1248) – 162 tahun
Meskipun Andalusia masih berpecah dalam beberapa kerajaan, tetapi terdapat satu kerajaan yang besar dan kuat serta menguasai sebahagian besar wilayah Andalusia iaitu Kerajaan Murabbitun (1086-1145) dan Kerajaan Muwahhidun (1146-1235).
Kerajaan Murabbitun pada asalnya sebuah
gerakan agama yang dipimpin oleh Yusuf Ibn Tashfin di Afrika Utara. Pada tahun
1062, sebuah kerajaan didirikan yang berpusat di Morocco. Kerajaan ini mula
menawan Andalusia disebabkan undangan penguasa-penguasa Islam di sana yang
mulai tertekan akibat serangan demi serangan yang perlu dihadapi daripada pihak
kristian.
Yusuf Ibn Tashfin memasuki Andalusia pada
1086 setelah dijemput oleh seorang putera kerajaan Islam ketika itu untuk
mempertahankan mereka daripada serangan Alfonso VI, raja kerajaan Leon dan
Castilia.
Dalam peperangan yang bernama Perang
Az-Zallaqah itu, tentera pimpinan Yusuf Ibn Tashfin telah mencapai kemenangan.
Bertitik tolak daripada peperangan tersebut, Yusuf Ibn Tashfin terus meluaskan
wilayahnya di Andalusia dan akhirnya, Andalusia menjadi sebahagian daripada
wilayah Kerajaan Murabbitun.
Kerajaan Murabbitun telah mengiktiraf
kekhilafahan Kerajaan Bani Abbasiah yang berpusat di Baghdad menjadikan
Andalusia sebagai salah sebuah wilayah Islam di bawah Khilafah Bani Abbasiah.
Namun, pengganti pemerintahan Kerajaan
Murabbitun selepas Yusuf Ibn Tashfin adalah pemerintah yang lemah. Akibatnya,
Zaragoza telah jatuh ke tangan Kristian pada tahun 1118. Pada tahun 1143, kekuasaan
kerajaan ini berakhir dan digantikan dengan Kerajaan Muwahhidun yang juga
berpusat di Afrika Utara. Kerajaan ini diasaskan oleh Muhammad Ibn Tumart pada
tahun 1121 yang berpusat di Morocco.
Pada tahun 1146, pemerintah Kerajaan
Muwahiddun kembali merebut tanah Andalusia daripada penguasaan Kerajaan
Murabbitun yang semakin lemah. Kerajaan ini cuba menawan Andalusia ketika
berada di bawah pemerintaha Sultan Abdul Mu’min. Antara tahun 1114 dan 1154, banyak
kotaa penting umat Islam dapat dibebaskan oleh kerajaan ini seperti Cordoba,
Almeria dan Granada.
Dan pada tahun 1170, Kerajaan Muwahhidun
telah menjadikan Seville sebagai pusat pemerintahan mereka. Untuk tempoh
beberapa dekad, kerajaan ini mengalami kemajuan yang pesat. Tentera Kristian dapat
dikalahkan dan pemberontakan dan dihapuskan. Namun, seperti mana
kerajaan-kerajaan yang lain, kerajaan ini turut mengalami tempoh kemunduran
mereka.
Pada tahun 1212 ketika di bawah
pemerintahan Sultan Muhammad III Al- Nasir, tentera Islam telah mengalami
kekalahan teruk dalam Peperangan Las Navas De Tolosa di Sierra. Dalam
peperangan tersebut, 4 putera kerajaan Kristian iaitu Kerajaan Castilia,
Aragorn, Portugal dan Navarre telah bersatu untuk memerangi dan menjatuhkan
Kerajaan Muwahhidun. Kekalahan tersebut sekaligus menghancurkan penguasaan Kerajaan
Muwahhidun di Andalusia. Akhirnya, pada tahun 1224, setelah kematian Sultan Abu
Yaakub Yusuf II, Kerajaan Muwahhidun mulai mengalami kemerosotan yang teruk.
Kekalahan demi kekalahan yang dialami oleh
Kerajaan Muwahiddun di Andalusia menyebabkan pemerintahnya mengambil keputusan
meninggalkan bumi Andalusia dan kembali ke Afrika Utara pada tahun 1235.
Andalusia kembali berpecah kepada beberapa kerajaan-kerajaan kecil yang lemah.
Dalam keadaan sedemikian, umat Islam tidak mampu bertahan daripada serangan
demi serangan yang dilancarkan oleh kristian melalui kempen Re Conquista.
Tahun 1236, Cordoba akhirnya jatuh ke
tangan tentera Kristian. Kejatuhan Cordoba bagaikan satu kejutan untuk umat
Islam kerana kota mereka yang terbesar dan terkuat sudah hilang akibat
kelemahan mereka. Pada 1248 pula, tentera Kristian berjaya menawan Sevilla
menyebabkan hampir seluruh Andalusia berjaya ditawan oleh Kristian kecuali
wilayah Granada yang merupakan wilayah terakhir yang masih di bawah
pemerintahan muslim.
Tempoh Keenam (1248-1492) – 244 tahun
Umat Islam pada ketika ini hanya berkuasa di wilayah Granada sahaja. Kerajaan Nasrid telah menerajui pemerintahan di Granada yang diasaskan oleh Muhammad Bin Yusuf atau lebih dikenali sebagai Ibn Al-Ahmar. Beliau terkenal kerana kelicikan beliau berpolitik dan berpidato.
Ketika penguasa-penguasa Islam yang lain
sudah mati. Ibn Al-Ahmar adalah satu-satunya pemimpin Islam di Andalusia yang
masih berkuasa dan mendapat sokongan daripada rakyat. Oleh itu, Raja Ferdinand
III, iaitu raja Kristian ketika itu telah bertindak dan menyerang kubu-kubu
tentera Islam.
Kecekalan dan kesungguhan tentera Kristian
untuk menghapuskan Ibn Al-Ahmar telah merunsingkan beliau, apatah lagi ketika
itu tentera Kristian sudah berjaya mengepung Kota Granada. Akhirnya, Ibn
Al-Ahmar telah mengambil tindakan dengan memeteraikan perjanjian dengan Raja
Ferdinand III yang dinamakan Perjanjian Jaen pada tahun 1246.
Dalam perjanjian tersebut Ibn Al-Ahmar
telah bersetuju memberi bantuan ketenteraan dan membayar ufti kepada Ferdinand
III sebanyak 150 000 maravedis. Ibn Al-Ahmar juga bersetuju menyerahkan Jaen,
Arjona, Porcuna, Priego, Higuera dan La Frontera kepada pihak Kristian dan
meninggalkan wilayah Granada untuk berada di bawah kekuasaannya. Pada saat
inilah bermula pemerintahan Kerajaan Nasrid yang berpusat di Granada. Kerajaan
ini telah diperintah oleh 22 orang sultan.
Kerajaan ini dikenali kerana pada zaman
inilah Istana Al-Hambra telah dibina. Kemerosotan Kerajaan Nasrid bermula
setelah kematian Sultan Muhammad V pada 16 Januari 1391. Pengganti-penggantinya
terdiri daripada sultan-sultan yang lemah yang gagal mempertahankan kedaulatan
kerajaan. Ketika itu Kerajaan Nasrid mengalami masalah dalaman yang serius
akibat perebutan takhta di kalangan kerabat pemerintah.
Pada tempoh ini juga, Raja Ferdinand V dan
Isabella berkahwin. Perkahwinan mereka memberi impak yang cukup besar kepada
penganut agama Kristian kerana sekaligus menyatukan kesemua orang Kristian
ketika itu. Raja Ferdinand V telah melancarkan serangan ke atas Granada.
Pemerintah Kerajaan Nasrid yang terakhir
ketika itu, Sultan Abu Abdullah tidak mampu lagi menahan serangan-serangan
tentera Kristian dan akhirnya beliau mengaku kalah. Pada 1492, Sultan Abu Abdullah
telah menyerahkan wilayah Granada kepada Raja Ferdinand V dan kemudian
berhijrah ke Afrika Utara.
Penyerahan wilayah Granada menandakan
berakhirnya penguasaan umat Islam ke atas tanah Andalusia dan satu kejayaan
besar kepada gerakan Re Conquista. Kemudian, umat Islam telah dibunuh dengan
kejamnya dan pada tahun 1609, boleh dikatakan sudah tiada lagi umat Islam di
daerah itu.
Tempoh Pertama (711 -755) – 44 tahun
Selepas Sepanyol dibebaskan oleh Tariq Bin Ziad, Musa Bin Nusair bersama bala tenteranya. Tanah tersebut telah diberi nama Andalusia yang bermaksud ‘tanah bangsa Vandals’. Andalusia diisytiharkan sebagai salah satu wilayah di bawah kekuasaan Kerajaan Bani Umayyah yang berpusat di Damsyik.
Dalam tempoh ini, Andalusia berada di bawah pemerintah yang mengguna gelaran amir iaitu Abdul Rahman Ad-Dakhil. Beliau enggan tunduk kepada pemerintahan pusat kerajaan Islam ketika itu iaitu Kerajaan Bani Abbasiah yang berpusat di Baghdad menjadikan Andalusia adalah sebuah kerajaan Islam yang berdiri sendiri.
Tempoh ini bermula ketika pemerintahan Abdul Rahman III yang juga digelar An-Nasir. Pada tempoh ini, para pemerintah Andalusia telah menggunakan gelaran khalifah. Penggunaan gelaran tersebut adalah disebabkan khalifah Kerajaan Bani Abbasiah ketika itu, Khalifah Al-Muktadir mati akibat dibunuh oleh pengawalnya sendiri. Abdul Rahman III berpendapat bahawa saat inilah merupakan saat yang paling sesuai untuk memakai gelaran khilafah yang telah hilang daripada kekuasaan Bani Umayyah selama lebih 150 tahun. Khalifah-khalifah besar yang memerintah pada tempoh ini ialah Abdul Rahman II, Hakam II dan Hisyam II.
Tempoh masa ini dikenali sebagai Al-Muluk At-Tawaif yang bermaksud kerajan-kerajan bersendiri. Andalusia telah berpecah kepada 30 negara kecil yang berpusat di pelbagai kota seperti Cordoba, Sevilla, Toledo dan lain-lain lagi. Pada ketika ini, umat Islam di Andalusia mengalami pertikaian yang sengit antara satu sama lain untuk menjadi penguasa tunggal di bumi tersebut.
Meskipun Andalusia masih berpecah dalam beberapa kerajaan, tetapi terdapat satu kerajaan yang besar dan kuat serta menguasai sebahagian besar wilayah Andalusia iaitu Kerajaan Murabbitun (1086-1145) dan Kerajaan Muwahhidun (1146-1235).
Umat Islam pada ketika ini hanya berkuasa di wilayah Granada sahaja. Kerajaan Nasrid telah menerajui pemerintahan di Granada yang diasaskan oleh Muhammad Bin Yusuf atau lebih dikenali sebagai Ibn Al-Ahmar. Beliau terkenal kerana kelicikan beliau berpolitik dan berpidato.
No comments:
Post a Comment