Sunday 2 June 2024

LEBUH RAYA PAN BORNEO TERPANJANG DI MALAYSIA

 
Lebuh Raya Pan Borneo, juga dikenali sebagai Lebuh Raya Trans Borneo menghubungkan seluruh bahagian Sarawak dan Sabah. Panjang keseluruhan sistem lebuh raya ini dianggarkan sepanjang lebih kurang 2,239 km, menjadikan ia terpanjang di Malaysia.
 
Projek ini satu transformasi membentuk ketersambungan dan membina ikatan yang lebih kukuh antara negara. Lebuh Raya Pan Borneo berfungsi sebagai penghubung utama bagi Sabah dan Sarawak, dengan Brunei dan kawasan Kalimantan di Indonesia.
 
Usaha ini merupakan bukti kekuatan kerjasama dan perancangan infrastruktur berwawasan, meliputi landskap luas dan menghubungkan kawasan yang berbeza, Lebuh Raya Pan Borneo melampaui sempadan geografi dan mendorong pertumbuhan ekonomi pada masa hadapan.
 
Dengan mencipta rangkaian jalan yang luas, ia bukan sahaja memudahkan pergerakan orang dan barangan, malah menjadi saluran bagi pergerakan idea, budaya dan perdagangan.
 
Lebuh Raya Pan Borneo menggariskan komitmen Malaysia untuk meningkatkan ketersambungan dalam rantau ini. Ia juga adalah bukti inovasi, keunggulan kejuruteraan, dan pembangunan lestari.
 
Di bawah Projek Pembinaan Lebuh Raya Pan Borneo juga, pem­binaan jalan empat lorong dirancang untuk dilaksanakan pada masa depan termasuk lorong memotong di setiap satu kilometer untuk menangani kawasan kerap kemalangan dan pemendekan jalan.
 
Sepanjang Lebuh Raya Pan Borneo ini kelak, jaringan jalan ini tidak akan dikenakan sebarang tol kerana ia merupakan jalan utama menghubungkan ke bahagian-bahagian lain di Sarawak dan Sabah.
 
Lebuh Raya Pan Borneo turut dihubungkan ke rangkaian jalan raya di Kalimantan, Indonesia, yang dikenali sebagai Lebuh Raya Trans-Kalimantan (Jalan Lintas Kalimantan dalam bahasa Indonesia). Jajaran di Indonesia menghubungkan pekan Tebedu di Sarawak dengan bandar raya Pontianak di Indonesia.
 
Selain daripada mempromosikan aktiviti ekonomi dan perdagangan, Lebuh Raya Pan Borneo juga menjadi asas pembangunan sosial. Ia membolehkan akses kepada pendidikan, pusat kesihatan, dan peluang lain yang dahulu tidak dapat diakses oleh ramai.
 
Lebuh Raya Pan Borneo merupakan projek perintis yang menegaskan peranan penting industri pembinaan dalam membentuk nasib sebuah negara. Kesan projek ini melampaui asfalt dan konkrit – ia melibatkan penyatuan rakyat, mendorong pertumbuhan, dan pemangkin kemajuan.

No comments:

Post a Comment