Secara teori, lebih banyak bekerja,
hasilnya lebih banyak. Hasil berkadaran den usaha. Banyak berusaha, banyaklah
hasilnya.
Namun, perlu diingatkan, untuk menghasilkan
sesuatu yang lebih dan baik, tidak semestinya melalui masa kerja yang lebih
lama.
Kecekapan, kemahiran, pengetahuan dan cara
kerja yang betul banyak menentukan kejayaan sesuatu usaha.
Tanpa unsur-unsur tersebut akan menyebabkan
kerugian produktiviti dan mewujudkan lebih banyak selang masa yang tidak
produktif.
Keadaan itu bukan sahaja kerugian
produktiviti dan tidak produktif, tetapi juga boleh mempengaruhi tahap
kesihatan fizikal dan mental.
Apabila berlaku atau pekerja mengalami
masalah kesihatan fizikal dan mental, akan lebih mempengaruhi tahap
produktiviti. Produktiviti dan kualiti kerja semakin terjejas.
Sebab itu, pengurusan kerja perlu berkesan.
Peningkatan kemahiran dan menggunakan peralatan moden yang sersangkutan dengan
bidang tugas perlu dimaksimakan.
Jadual kerja yang anjal dan berfokus perlu
diberi keutamaan. Tidak perlu memaksa pekerja berada di tempat kerja, sedangkan
tidak ada tugas yang boleh dilakukan. Elok mererka diberi cuti atau “santai-santai”
di tempat kerja.
Perasaan gembira dan terhindar tekanan
perasaan di tempat kerja dapat meningkatkan motivasi pekerja, seterusnya meningkatkan
produktiviti.
Pekerja sendiri perlu bijak mengatur
aktiviti seharian. Libatkan diri dengan aktiviti riadah dan menyihatkan.
Utamakan gaya hidup yang sihat. Jauhkan diri daripada amalan yang tidak
beretika dan membahayakan diri.
Gambar - Riadah dan santai dapat meningkatkan produktiviti
No comments:
Post a Comment