Tuesday 1 December 2020

KHASIAT TEH HIJAU BERI MANFAAT BESAR KEPADA KESIHATAN

Khasiat dan keistimewaan teh hijau telah diakui sejak dahulu. Teh hijau amat berkesan untuk kesihatan menyeluruh, selain aroma rasa yang memikat. Amat elok mengamalkan meminum teh hijau sebagai amalan harian.    

Teh hijau terkenal dengan kelebihannya untuk meningkatkan metabolisme badan serta mempercepatkan proses penghadaman supaya lemak-lemak tidak dapat terkumpul.Jadi, ia berupaya mengawal dan merendahkan tahap kolesterol dalam badan.  

Keupayaan teh hijau menyerap gula bukan saja dapat mengatasi masalah kencing manis, bahkan juga dapat mengawal masalah berat badan berlebihan. Kegemukan antara lain berpunca pengambilan gula secara berlebihan.  

Gula dalam bentuk karbohidrat yang digunakan oleh badan akan ditukar menjadi lemak yang menjadi punca kegemukan. Jadi, apabila gula kurang diserap oleh badan, maka secara langsung dapat juga mengurangkan masalah kegemukan.

Masyarakat Malaysia memang terkenal suka mengamalkan minuman dan makanan yang manis-manis. Amalan itu tidak baik tetapi telah menjadi tabiat yang sukar dielakkan.

Gula sebenarnya dianggap oleh pakar pemakanan sebagai racun yang tidak sepatutnya dimasukkan ke dalam badan secara berlebihan. Jadi, sesiapa yang sukar menghentikan tabiat mengambil makanan dan minuman manis perlu memikirkan cara mana agar gula yang masuk ke dalam usus tidak diserap oleh badan. Cara terbaik ialah dengan meminum teh hijau.

Mengamalkan minum teh hijau bukan saja untuk kesihatan fizikal, tetapi juga memberi ketenangan fikiran serta mencerdaskan otak.

Ketenangan fikiran adalah aset penting untuk kita nikmati kehidupan yang tenang dan ceria. Manakala kecerdasan otak adalah 'kekuatan' yang dapat melakukan setiap apa diingini.

Penyakit tidak pernah berhenti menyerang dan menyebabkan tahan kesihatan semakin terus. Hasil kaji selidik National Health Morbidity pada tahun 2011 melaporkan 20.8% orang dewasa Malaysia (berumur 30 tahun ke atas) mempunyai diabetes; ini bermakna setiap 1 daripada 5 orang Malaysia mempunyai masalah kencing manis.

Khasiat teh hijau:
- Dapat mengelak pengambilan gula berlebihan.
- Mengurangkan risiko diabetes.
- Mengatasi masalah berat badan.
- Membantu kesihatan usus. 
- Mengandungi 100% bahan herba semula jadi.
- Tiada kandungan bahan kimia berbahaya kepada kesihatan.
- Menyekat lemak dan penyerapan gula berlebihan.
- Membantu menghentikan kesan dahaga akibat kepanasan.
- Melegakan keletihan.
- Menstabilkan glukosa darah.
- Mengurangkan resiko sakit jantung.
- Mengurangkan gejala koronari.
- Mengelak alzheimer.
- Mewujudkan perasaan tenang.
- Meningkatkan metabolisma badan.
- Mengelak gangguan usus.
- Tingkat tumpuan daya berfikir.
- Antikanser.
- Penghasilan tenaga.
- Bendung rasa 'ketagih' gula.
- Agen antioksida.
- Singkir kolestrol.
- Meningkatkan fungsi pankreas.

No comments:

Post a Comment