Tuesday 31 May 2016

Khasiat teh hijau

Teh untuk kesihatan. Teh hijau telah digunakan sejak ribuan tahun lalu disebabkan khasiatnya yang pelbagai. Antara manfaat teh hijau ialah membantu menurunkan berat badan. 

Teh hijau juga antara minuman yang boleh membantu meningkatkan kadar metabolisme badan kita. Dengan mengamalkan minum teh hijau setiap hari mampu membakar lemak dengan lebih cepat.

Teh ini amat sesuai untuk membakar kalori  dengan menghalang penyerapan lemak arteri dan kolesterol. Teh hijau juga membantu meningkatkan tenaga secara menyeluruh dan juga untuk mengurangkan selera makan. 

Teh hijau sangat terkenal dalam kalangan orang Jepun, dan ia juga dikatakan dapat membantu kita meredakan tekanan (stress).

Satu penyelidikan yang di buat oleh International Journal of Obesity telah membuat kesimpulan berdasarkan kajian mereka bahawa ekstrak teh hijau mampu meningkatkan pembakaran kalori dan lemak dalam badan. 

Selain itu antioksidan yang terdapat di dalam teh hijau boleh membnatu mencegah kanser dan  juga penyakit jantung.

Kebaikan amal minum teh hijau amat banyak. Khasiat teh hijau amat berkesan halang badan serap gula. Sebab itu, teh hijau amat baik untuk pengidap kencing manis. 

Kandungan gula dalam badan dapat dikurangkan dan sekaligus mengurangkan kompliksi penyakit kencing manis.  

Minum teh hijau satu proses mengawal, merawat dan memulih penyakit kencing manis. Penderitaan pesakit kencing manis dapat dikurangkan dan seterusnya pulih selepas mengamalkan teh hijau.

Keistimewaan teh hijau amat berkesan untuk kesihatan menyeluruh. Khasiat teh hijau jadi pilihan mereka pentingkan kesihatan. Hidup lebih sihat dan tenang.  

Teh hijau terkenal dengan kelebihannya untuk meningkatkan metabolisme badan serta mempercepatkan proses penghadaman supaya lemak-lemak tidak dapat terkumpul. Jadi, ia berupaya mengawal dan merendahkan tahap kolesterol dalam badan.  

Keupayaan teh hijau menyerap gula bukan saja dapat mengatasi masalah kencing manis, bahkan juga dapat mengawal masalah berat badan berlebihan. Kegemukan antara lain berpunca pengambilan gula secara berlebihan.  

Gula dalam bentuk karbohidrat yang digunakan oleh badan akan ditukar menjadi lemak yang menjadi punca kegemukan. Jadi, apabila gula kurang diserap oleh badan, maka secara langsung dapat juga mengurangkan masalah kegemukan.

Masyarakat Malaysia memang terkenal suka mengamalkan minuman dan makanan yang manis-manis. Amalan itu tidak baik tetapi telah menjadi tabiat yang sukar dielakkan. 

Gula sebenarnya dianggap oleh pakar pemakanan sebagai racun yang tidak sepatutnya dimasukkan ke dalam badan secara berlebihan.  

Jadi, sesiapa yang sukar menghentikan tabiat mengambil makanan dan minuman manis perlu memikirkan cara mana agar gula yang masuk ke dalam usus tidak diserap oleh badan. Caranya tentu dengan mengamalkan meminum teh hijau.  

Khasiat teh hijau:
- Dapat mengelak pengambilan gula berlebihan.
- Mengurangkan risiko diabetes.
- Mengatasi masalah berat badan.
- Membantu kesihatan usus. 
- Mengandungi 100% bahan herba semula jadi.
- Tiada kandungan bahan kimia berbahaya kepada kesihatan.
- Menyekat lemak dan penyerapan gula berlebihan.
- Membantu menghentikan kesan dahaga akibat kepanasan.
- Melegakan keletihan.
- Menstabilkan glukosa darah.
- Mengurangkan resiko sakit jantung.
- Mengurangkan gejala koronari.
- Mengelak alzheimer.
- Mewujudkan perasaan tenang.
- Meningkatkan metabolisma badan.
- Mengelak gangguan usus.
- Tingkat tumpuan daya berfikir.
- Anti kanser.
- Penghasilan tenaga.
- Bendung rasa 'ketagih' gula.
- Agen antioksida.
- Singkir kolestrol.
- Meningkatkan fungsi pankreas.


No comments:

Post a Comment