Industri
pengiklanan melibatkan jumlah perbelanjaan berbilion ringgit setahun. Terdapat
syarikat pengiklanan yang mempunyai rangkaian di peringkat antarabangsa dan
melibatkan pelaburan yang besar.
Mengapakah
iklan amat penting sehingga syarikat sanggup menyediakan peruntukan yang besar
untuk pengiklanan? Terdapat syarikat memperuntuk kira-kira 60 peratus daripada
perbelanjaan operasi syarikat untuk iklan. Tanpa iklan tiada jualan atau urusniaga.
Inilah
realitinya sehingga menyebabkan setiap hari pengguna disajikan dengan pelbagai
iklan melalui televisyen, radio, akhbar, majalan, risalah, papan iklan, media sosial,
laman sesawang dan sebagainya.
Jika
dahulu pengiklan hanya mengharapkan akhbar dan televisyen sebagai medium iklan mereka,
kini ramai sudah beralih kepada medium alam maya. Pengendali media sosial seperti
Youtube dan Facebook kini menjadi pilihan untuk medium pengiklanan alam maya, selain
di blog dan laman sesawang.
Sememangnya
peranan iklan amat besar dalam membantu memasarkan sesuatu barangan atau
perkhidmatan. Melalui iklan memudahkan pembeli membuat pilihan atau mengetahui
tentang sesuatu barang dan perkhidmatan yang terdapat di dalam pasaran yang
ditawarkan untuk mereka.
Dalam
hal ini keberkesanan iklan amat penting. Kreativiti dan ‘nilai’ iklan banyak
mempengaruhi kejayaan matlamat iklan itu sebenarnya. Sebab itu agensi
pengiklanan mempunyai tenaga kepakaran khusus untuk menghasilkan iklan yang
menarik dan menepati kehendak pengiklan.
Medium
pengiklanan yang didapati paling mendapat pilihan pengiklan ialah media
elektronik, khususnya televisyen. Biarpun perbelanjaan iklan melalui televisyen
melibtkan kos yang tinggi, ia berbaloi.
Iklan
melalui televisyen boleh menampilkan mesej yang lebih berkesan kepada khalayak
yang ramai. Siaran televisyen ditonton oleh jumlah yang lebih ramai
berbanding dengan mediaum lain. Jadi, sasarannya lebih meluas dan
kebarangkalian ia berjaya mencapai sasaran yang dimaksudkan akan lebih besar.
Tambahan
pula kreativiti agensi pengiklanan menghasilkan iklan untuk siaran televisyen
lebih bermacam ‘ragam’ dan pendekatan yang digunakan lebih khusus. Perhatikan
daya kreativiti tenaga agensi pengiklanan menyediakan iklan yang mampu
menyebabkan penonton terkejut, tertanya-tanya, seronok, sayu dan sebagainya
apabila ia disiarkan di kaca televisyen.
Peraturan
pengiklanan yang diamalkan di negara ini memberi kebebasan kepada pengiklan
untuk menampilkan apa-apa sahaja bentuk iklan asalkan tidak menyalahi kod
pengiklanan yang ditetapkan oleh kerajaan yang meliputi nilai budaya, keagamaan
dan sensitiviti masyarakat.
Seperti
mana ia menarik minat orang ramai melihatnya, iklan juga mudah mengundang
perasaan sensitif orang ramai.
Iklan
bukan sahaja mampu menarik orang ramai tentang produk yang diiklankan, tetapi
lebih daripada itu. Sebenarnya iklan bukan sahaja dinilai dalam aspek
komersial, tetapi juga mampu mempengaruhi psikologi, normal kehidupan, dan
pengajaran kepada penonton.
No comments:
Post a Comment