Ibadat haji seringkali dikatakan
sebagai panggilan atau jemputan untuk mengunjungi Rumah-Nya. Ia juga dikenali perjalanan
memenuhi panggilan Nabi Ibrahim. Allah memerintahkan Ibrahim dan puteranya,
Ismail, membangunkan kembali Kaabah. Setelah mereka membersihkan tempat ibadat
itu, Allah memerintahkan pula Ibrahim untuk menyeru manusia agar mengerjakan
haji.
Kewajipan menunaikan ibadat haji
adalah berdasarkan dalil daripada al-Quran dan sunah Rasulullah. Firman Allah
bermaksud: “Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi
Baitullah (Kaabah), iaitu mereka yang sanggup pergi ke sana.” (Surah Ali Imran,
ayat 97).
Firman Allah dalam surah al-Baqarah
ayat 196 yang bermaksud: “Sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah.”
Kewajipan mengerjakan ibadat haji
juga berdasarkan apa yang dilakukan oleh Rasulullah dan dijelaskan melalui
sabda baginda.
Hadis diriwayatkan oleh Muslim yang
bermaksud: “Islam dibina di atas lima perkara, iaitu mengakui tiada Tuhan yang
sebenarnya mesti disembah selain Allah dan mengakui bahawa Nabi Muhammad itu
pesuruh Allah, mendirikan solat, membayar zakat, mengerjakan haji ke Baitullah,
dan berpuasa pada bulan Ramadan.”
Ibadat haji agak unik kerana
memerlukan tempat khusus dan pada masa khusus.
Ibadat haji dilaksanakan di sekitar Makkah dan masanya hanya dari 9
hingga 13 Zulhijjah sahaja setiap tahun, iaitu hanya lima hari. Tempoh itu
untuk melaksanakan semua perkara yang termasuk dalam wajib haji. Masa lebih
pendek jika jemaah hanya melakukan rukun haji dan meninggalkan wajib haji.
Rukun Haji ialah perlakuan atau
upacara yang mesti dilakukan dan menentukan sah atau batal haji yang dilakukan.
Manakala wajib haji ialah perlakuan yang mesti dilakukan, dan sekiranya tidak
dilakukan hajinya tetap sah tetapi wajib dibayar dam.
Rukun haji ialah niat mengerjakan
haji serta ihram, wukuf di Arfah pada 9 Zulhijjah, tawaf Kaabah, sei, bercukur
dan melakukan rukun itu secara tertib (mengikut susunan).
Manakala wajib haji ialah pertamanya
niat ihram di miqat. Kedua, bermalam di Muzdalifah pada 10 Zulhijjah. Ketiga,
melontar di Jamratul Aqabah pada 10 Zulhijjah.
Keempat, bermalam di Mina pada malam 11, 12 dan 13 Zulhijjah. Kelima,
melontar di ketiga jamrah pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah. Dan, keenamnya ialah
menjauhi daripada perkara yang dilarang semasa ihram.
Masa sekitar 40 hari yang diambil
oleh jemaah haji kita adalah tempoh masa yang paling sesuai bagi ‘melengkapkan’
dan memberi peluang melakukan ibadat lebih lama di Makkah dan Madinah, selain
masa berkaitan perjalanan.
Contohnya, jemaah haji kita akan
berada di Madinah untuk sekurang-kurangnya lapan hari bagi memberi peluang
bersembahyang di Masjid Nabi sekurang-kurangnya 40 waktu sembahayang. Sedangkan,
berada dan bersembahyang di Masjid Nabi tidak termasuk dalam rukun dan wajib
haji.
Ibadat haji hanya diwajibkan ke atas
orang yang mampu. Maksud mampu di sini amat luas. Umumnya di kalangan masyarakat kita
mengaitkan istilah mampu hanya pada soal kewangan.
Hakikatnya, mampu di sini merangkumi
segala aspek berkaitan ke arah terlaksananya ibadat haji. Selain soal kewangan,
perkara lain termasuk dalam konteks mampu ialah kesihatan, aman, keselamatan,
kehendak undang-undang dan peluang.
Sesiapa yang tidak menunaikan ibadat
haji disebabkan terhalang tidak mampu, maka tidak jatuh dosa terhadapnya. Umpamanya,
seseorang yang telah cukup simpanannya untuk perbelanjaan ke Makkah, tidak
berpeluang melakukannya disebabkan terpaksa menunggu giliran ditetapkan pihak
berkuasa, maka orang itu tergolong sebagai tidak mampu untuk tahun berkenaan.
Dalam soal ini, sesiapa yang pernah
menunaikan haji wajar memberi keutamaan kepada orang yang belum pernah. Terdapat
orang yang berulang-ulang kali menunaikan haji, secara tidak langsung
sebenarnya telah merampas atau menyekat hak orang yang belum pernah. Sedangkan ibadat haji hanya wajib dilakukan
sekali sahaja dalam seumur hidup.
Ibadat haji mula diwajibkan ke atas
umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah, iaitu apabila turunnya ayat 97, surah Ali
Imran. Pada tahun itu Nabi Muhammad bersama kira-kira 1,500 orang Islam
berangkat ke Makkah untuk menunaikan fardu haji.
Bagaimanapun hasrat itu terhalang
disebabkan bantahan kaum Quraisy. Peristiwa tersebut membawa kepada termeterai
Perjanjian Hudaibiyah yang antara lain menyebut umat Islam ditegah melakukan
ibadat Haji pada tahun tersebut, tetapi dibenarkan berbuat demikian pada tahun
berikutnya.
Pada tahun ke 7 Hijrah Nabi Muhammad
hanya ke Makkah menunaikan umrah. Umat Islam kali pertama mengerjakan ibadat
haji adalah pada tahun ke 9 Hijrah.
Kumpulan seramai 300 umat Islam menunaikan ibadat haji pada tahun
tersebut diketuai Saidina Abu Bakar.
Nabi Muhammad menunaikan fardu haji
pada tahun ke-10 Hijrah. Rasulullah bersama rombongan merentas padang pasir
berjalan selama sembilan hari dari Madinah menuju ke Makkah.
Ketika wukuf di Arfah, Nabi Muhammad
memberi khutbah dan antara kandungan khutbah ialah: "Wahai sekalian umat
manusia, dengarlah percakapanku ini, kerana aku tidak tahu boleh jadi aku tidak
lagi berjumpa kamu selepas ini di tempat wukuf ini buat selama-lamanya."
Di Arafah jugalah turun wahyu
terakhir iaitu ayat 3 surah al-Maidah yang bermaksud: "Pada hari ini aku
sempurnakan bagi kamu agama kamu dan aku cukupkan nikmatku ke atas kamu dan aku
reda Islam itu menjadi agama untuk kamu."
Ibadat haji menghimpunkan seluruh
umat Islam dari seluruh pelusuk dunia untuk tujuan dan maksud yang sama. Sekarang
ini kira-kira dua juta umat Islam menunaikan ibadat haji setiap tahun. Jumlah
itu adalah yang mampu diuruskan oleh pihak berkuasa Arab Saudi. Jika tidak, sudah tentu bilangan jemaah hari
lebih ramai daripada itu.
Perhimpunan umat Islam menunaikan
ibadat haji adalah perhimpunan teramai manusia untuk melakukan satu-satu ibadat
di muka bumi ini. Mereka memakai pakaian, mengucapkan perkataan, dan melakukan
perbuatan yang sama ketika menunaikan ibadat haji.
Satu panorama paling mengusik minda
ialah semua jemaah hari dalam berpakaian ihram melakukan rukun dan wajib haji
tanpa membezakan keturunan, darjat kekayaan dan budaya hidup. Pakaian ihram
melahirkan perasaan insaf dan sedar bahawa seluruh manusia sama di sisi Allah
melainkan ketakwaan yang membezakan darjat manusia.
Sesiapa yang mampu, terutama dalam
soal kewangan, wajarlah menyegerakan perlaksanaan ibadat haji. Janganlah
menggunakan alasan kononnya belum tiba seru seperti yang sering dijadikan
alasan mereka yang mampu, tetapi masih tidak mahu menunaikan fardu haji.
Rasulullah pernah mengingatkan dalam
sebuah hadisnya yang bermaksud: “Hendaklah kamu bersegera menunaikan haji,
kerana sesungguhnya salah seorang daripada kamu tidak tahu suatu halangan yang
akan merintanginya.”
Satu lagi perkara yang perlu
difahami di kalangan umat Islam bahawa haji bukan sekadar satu ibadat, tetapi
juga mendidik manusia agar mementingkan kehidupan di dunia ini iaitu mencari
rezeki yang mencukupi dan seterusnya berusaha menyahut seruan haji.
Seperti semua maklum, belanja
menunaikan haji agak besar. Ini memerlukan satu usaha yang gigih dan berterusan
menyimpan wang yang secukupnya. Dengan kata lain, ibadat haji mempunyai kaitan
dengan keupayaan ekonomi, sama juga dengan zakat.
Melihat kepentingan ekonomi, tidak
ada larangan untuk berdagang atau melakukan sesuatu usaha mencari rezeki ketika
menunaikan ibadat haji. Namun, ia hendaklah dilakukan dengan tertib dan
mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi.
Firman Allah bermaksud: “Sebelumnya
ada di antara kamu yang berasa bersalah jika melakukan perniagaan dan mencari
rezeki pada musim haji. Sebenarnya, kamu tidak berdosa melakukan hal itu. Maka,
berniagalah dengan cara-cara yang disyariatkan, carilah kurniaan dan nikmat
Allah.” (Surah Al-Baqarah: 197)
Sesungguhnya, ibadat haji memberi
makna yang cukup besar di dalam kehidupan seseorang Muslim. Di samping sebagai
tanda pengabdian terhadap Allah dengan menunaikan salah satu Rukun Islam yang
lima itu, ia juga menjadi cermin pembangunan peradaban manusia, keupayaan umat
Islam dalam segi ekonomi dan hubungan sosial.
No comments:
Post a Comment