Stesen Kereta Api Palekbang. Di
Kelantan, pembinaan landasan laluan Pantai Timur bermula pada tahun 1906 dan
pada tahun 1914, sebuah landasan kereta api antara Tumpat dengan Pasir Mas
dibuka kepada awam.
Sebuah
landasan cabang antara Pasir Mas dengan Golok bertujuan untuk menghubungkan
laluan ini dengan sistem kereta api Siam dibuka pada bulan September 1920.
Laluan
kereta api antara Kuala Lipis dan Tumpat dibuka secara berperingkat dan siap
sepenuhnya apabila landasan kereta api Gua Musang-Kuala Gris siap pada tahun
1931.
Dengan
pembinaan jalan kereta api ini, maka terjalinlah sebuah rangkaian kereta api
dari Tumpat ke Gemas. Dari Gemas boleh terus sehingga ke Singapura atau naik ke
utara sehingga ke Padang Besar.
Di
Kelantan, antara stesen utama ialah di pekan Palekbang, Tumpat. Stesen ini
didirikan oleh Inggeris pada pertengahan 1920-an. Landasannya menjadi penghubung
utama di antara ibu negeri Kelantan, Kota Bharu dengan daerah-daerah lain dan
ke negeri-negeri Tanah Melayu yang lain.
Walaupun
Palekbang terletak di seberang bandar Kota Bharu yang dipisahkan oleh Sungai
Kelantan, ia dianggap sebagai stesen untuk bandar Kota Bharu.
Untuk
menghubungkan Kota Bharu dengan Palekbang, perkhidmatan feri dan bot digunakan
untuk membawa penumpang dan kenderaan menyeberang antara dua tempat tersebut.
Sebuah
feri dua tingkat yang dikenali Feri Belangkas amat terkenal pada ketika itu.
Perkhidmatan
feri (yang menggunakan kayuhan roda besar mampu membawa kereta) disediakan dari
pangkalan Kota Bharu ke pangkalan Palekbang untuk kemudahan penduduk Kota Bharu
untuk ke stesen kereta api ini.
Kalau
anda melihat peta lama, di kawasan berhampiran Tambatan Diraja akan tertera
perkataan ‘Pengkalan Feri Stesen Kereta Api’ Bagi mereka yang tahu sejarah
tentu pelik bagaimana ada stesen kereta api di Kota Bharu.
Minyak
juga diangkut dari stesyen kereta api ini ke Kota Bharu menggunakan kapal
minyak.
Selepas
siap pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra, fungsi Stesen Palekbang
sebagai stesen utama bagi dua jajahan ini telah diambil alih secara
berperingkat- peringkat oleh Stesen Wakaf Bharu.
Kini
semuanya tinggal kenangan. Stesen Palekbang telah dihentikan khidmat
dan bangunan stesen juga telah dirobohkan. Turut hilang dari lipatan sejarah
ialah bangunan di kawasan berkenaan.
Perkhidmatan
feri dan bot berulang alik dari Pangkalan Kota Bharu dan Pangkalan Palekbang
telah lama dihentikan sebelum Stesen Palekbang dihenti operasi lagi.
Gambar bekas tapak Stesen Kereta api Palekbang.
Kredit
gambar Chintawangsa (2014)
No comments:
Post a Comment