Mungkinkah
manuskrip al-Quran ini (gambar) adalah yang pertama ditulis pada zaman Abu
Bakar atau Usman? Analisis radiokarbon yang dilakukan di Universiti Oxford
menunjukkan naskhah itu dihasilkan sekitar 568 hingga 645 Masihi dengan
ketepatan 95.4 peratus.
Tinggalan
sejarah berharga yang dipercayai ditulis kurang 20 tahun selepas kewafatan
Rasulullah itu milik Universiti Birmingham, London.
Sejarah
penulisan naskah al-Quran lengkap pertama dilakukan pada zaman Khalifah Abu
Bakar. Tugas mengetuai gerakan mengumpul ayat-ayat al-Quran dilakukan oleh
Zaid bin Thabit. Beliau merupakan bekas jurutulis bagi
Rasulullah.
Beliau
merupakan penulis tetap wahyu, selain beberapa lagi sahabat. Selain itu
Zaid bin Thabit juga merupakan seorang ahli khat yang terbaik ketika itu.
Zaid
bin Thabit sedar tanggungjawab diserahkan kepadanya amat berat dan dirasakan
tugas tersebut lebih berat daripada memindahkan sebuah bukit. Namun, demi
melaksanakan satu tanggunjawab untuk kebaikan seluruh umat manusia, Zaid bin
Thabit menerima dengan hati terbuka.
Setelah
kesemua ayat al-Quran berjaya dikumpul dan dibukukan, dan disahkan betul oleh
sahabat yang hafal, ia disimpan di rumah Syidina Abu Bakar. Ayat al-Quran
yang lengkap satu buku itu dinamakan Mashaf Imam.
Selepas
kewafatan Syidina Abu Bakar, ia disimpan pula di rumah Syidina Umar sebagai
khalifah dan selepas kewafatannya beralih pula kepada Hafsah binti Umar, isteri
Rasulullah.
Pada
masa pemerintahan Syidina Usman bin Affan, bilangan Mashaf Imam diperbanyakkan
dan diedarkan keseluruh kawasan pemerintahan Islam. Penyebaran itu bagi
mengelak daripada berlakunya kekeliruan di kalangan penganut Islam di kawasan
jauh dari pusat pemerintahan di Madinah, di mana sukar untuk membuat rujukan.
Selain
dikirimkan senaskah al-Quran lengkap, turut dikirimkan seorang pembaca al-Quran
yang mahir bagi membacakannya kepada penduduk di kawasan berkenaan agar dapat
ditentukan keseragaman bacaannya.
Selepas
beberapa salinan Mashaf baru dibuat, Syidina Usman bin Affan mengarah agar
Mashaf asal dan catatan-catatan ayat al-Quran yang masih disimpan sahabat
dibakar. Mashaf baharu kemudiannya dikenali Mashaf Usmani, yang kekal
sekarang.
Pada
mulanya penulisan huruf-huruf al-Quran tidak diberi tanda titik dan
baris. Pembacaannya dapat dilakukan dengan baik oleh umat Islam pada
ketika itu. Bagaimanapun, setelah Islam berkembang ke merata tempat, maka
ia sukar untuk dibaca oleh orang bukan berbangsa Arab.
Untuk
mengelak kekeliruan, ia diberikan titik dan baris. Pada peringkat awal
hanya baris ditambah. Orang yang bertanggungjawab melakukan tugas tersebut
ialah Abu Aswad Dauli semasa pemerintahan Muawiyah.
Seterusnya,
pada zaman Abdul Malik bin Marwan, ia mula diberikan titik untuk membezakan
huruf-huruf yang sama bentuknya. Tugas tersebut disempurnakan oleh Nashar
bin Ashim.
No comments:
Post a Comment