Monday 30 October 2023

BUAH KELEDANG ISI BERWARNA KUNING

 
Keledang juga dikenali nangka pipit. Pokok keledang banyak terdapat di Borneo, khususnya di Kalimantan. Keledang tergolong dalam keluarga nangka, cempedak, tampunik, terap dan tarap. Sebab itu, ia dikenali dengan nama berbeza mengikut kawasan masing-masing.
 
Buah keledang isinya berwarna kuning atau oren. Isi sama dengan tampunik. Jadi, buah keledang dan tampunik daripada kelompok buah yang sama. Keledang terkenal di Kalimantan dan tampunik pula ada di Sarawak. Di sesetengah tempat di Semenanjung ia dikenali dengan nama jias. Orang Mindanao panggil buah marang.  
 
Tarap atau terap pula mempunyai bentuk buah dan isi yang sama dengan tampunik, tetapi warna isinya putih. Dengan kata lain, beza ketaranya hanya pada warna isi. Bentuk buah dan rasanya tidak banyak berbeza. Pokoknya juga nampak sama.
 
Pokok keledang memiliki ukuran yang sedang dengan tinggi mencapai 36 meter dan mempunyai batang yang lurus dengan cabang batang mencapai 25 m. Kulit kayunya berwarna kelabu pucat hampir kehitaman dengan warna kekuningan pada bagian dalamnya.
 
Ranting pohonnya memiliki ketebalan 6-8 mm yang memiliki bulu-bulu halus serta daun yang kaku bulat memanjang dan berbulu halus di permukaan sisinya.
 
Buah keledang yang matang dan sudah ranum mudah dikopek. Dengan mencubit atau menarik kulitnya, ia akan tertanggal dan meninggalkan isi dalam keadaan masih terlekat di empulur di bahagian dalam. 

Isi buah keledang memiliki warna oranye kekuningan seperti buah nangka dan berbau harum. Rasa buah keledang manis dengan isi buah yang lembut agak kenyal dan biji yang agak besar. 
 
Selain dimakan segar, buah keledang juga boleh diproses menjadi campuran kuih mahupun puding.
 
 

No comments:

Post a Comment