Tuesday 6 February 2024

PERSEMBAHAN GASING TERBANG

 
Pada dekad 1980-an, di Kelantan terdapat persembahan atau sukan gasing uri. Gasing tersebut dinamakan gasing uri disebabkan ia berpusing ligat dan lama kira-kira dua jam. Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah uri atau menguri bermaksud berpusing ligat (berkenaan gasing).
 
Permainan gasing uri sering diadakan melibatkan pasukan antara kampung. Ia diadakan meriah dan mendapat sambutan hebat. Setiap kampung biasanya akan mempunyai pasukan gasing uri sendiri. Pemenang dikira berdasarkan tempoh masa paling lama gasing mampu berputar.
 
Kebiasaannya gasing terbang memiliki lilitan 60 sentirmeter (cm) dan seberat empat kilogram. Selain itu bahagian lilitan sisi luar gasing diperbuat daripada timah dan dilengkapi dengan kayu untuk memberikan berat ideal agar dapat berputar lebih lama dan seimbang.
“Gasing terbang mampu berpusing sehingga lebih dua jam.
 
Lilitan timah pada bahagian luar dibuat untuk memberi tambahan berat kepada gasing terbang dan membolehkannya berpusing lebih lama dan seimbang. Tiang berukiran pada bahagian tengah gasing hanya sebagai hiasan, ia dihasilkan daripada aluminium.
 
Kayu yang biasa digunakan untuk menghasilkan gasing terbang adalah merbau dan membaru.
 
Setiap satu kumpulan gasing uri terdiri tiga orang. Seorang bertindak sebagai pembaling, seorang penyokop dan seorang lagi bertindak sebagai pengendali gasing untuk dibawa ke tempat ia dibiarkan terus berpusing.
 
Sebelum gasing dibaling, ia perlu dililit dengan tali secara ketat. Untuk membantu tali betul-betul ketat, hujung tali akan diikat pada tiang atau batang pokok. Untuk tali “melekat” sebagai satu lilitan, sejenis gam daripada sejenis pokok digunakan.
 
Apabila tali siap dililit, bahagian hujung yang diikat pada tiang tadi akan dibuka dan kemudian diikat pula pada penggelangan tangan pembaling. Dengan kemahiran dan tenaga “tarik sentak” yang kuat, gasing dibaling ke satu tempat khas yang dipanggil bong.
 
Bong berkeluang kira-kira 1 meter kali 1 meter dengan ketinggian kira-kira 15 cm. Pada masa dahulu bong dibuat menggunakan tanah liat, tetapi sekarang ia diperbuat daripada kayu yang ditutup dengan kain atau karpet.
 
Apabila pembaling melepaskan gasing di atas bong, si penyokop akan menggunakan sejenis penyodok dibuat daripada kayu seakan-akan sudip kayu besar untuk segera menyodok gasing dari atas bong.
 
Gasing yang berada di atas penyodok itu kemudian pula akan dipindahkan ke atas lopak (tempat gasing ditinggalkan berpusing). Setelah diletakkan di atas lopak, ia akan diserahkan pula kepada pengendali gasing untuk dibawa dan diletakkan di tempat yang dikhaskan.
 
Untuk mengurangkan geseran “kaki” gasing dengan lopak, pelincir akan diletakkan secara berhati-hati. Biasanya dengan menggunakan bulu ayam yang telah dicelup dengan pelincir.
 
Gasing akan terus berpusing di atas lopak kira-kira dua jam. Dalam pertandinga, gasing paling lama berpusing dianggap sebagai pemenang.
 
Walaupun dalam pertandingan ditentukan melalui gasing mana paling lama berpusing, sekarang ini peminat gasing uri, terutama di kalangan pengunjung pertunjukan, pertunjukkan paling dinantikan ialah aksi kemahiran si pembaling melepaskan gasing di atas bong, dan kemudian ia disodok oleh si penyokop dengan pantas.
 
Keadaan gasing ketika dilepaskan seakan-akan terbang seperti UFO, menyebabkan permainan gasing uri kini lebih dikenali dengan nama gasing tebang. Nama baharu itu dianggap lebih berjaya menarik minat orang ramai untuk menyaksikannya, terutama di kalangan mereka yang kali pertama melihatnya.
 
Tentang gasing yang ditetakkan berpusing di atas lopak, pengunjung sebenarnya tidak ambil pusing sangat pun, melainkan sekadar untuk melihat seketika bagaimana gasing itu berada dalam keadaan stabil dan terus berpusing sehingga dua jam. 




Kredit pemilik asal gambar

No comments:

Post a Comment