Perjalanan
haji disebut juga perjalanan memenuhi panggilan Nabi Ibrahim. Allah SWT
memerintahkan Nabi Ibrahim dan puteranya, Nabi Ismail, membangunkan kembali
Kaabah. Setelah mereka membersihkan tempat ibadat itu, Allah SWT memerintahkan
pula Nabi Ibrahim untuk menyeru manusia agar mengerjakan haji.
Hakikatnya,
amalan-amalan ibadah haji banyak berasaskan pengalaman Nabi Ibrahim dan
keluarga Baginda. Panggilan atau seruan Ibrahim itu diteruskan pula oleh Nabi
Muhammad sebagaimana sabda Baginda yang bermaksud: “Wahai manusia, Allah telah
mewajibkan kepada kamu untuk melaksanakan haji. Kamu harus melaksanakannya.”
(Riwayat Muslim)
Haji
adalah ibadah, namun ramai di kalangan kita yang masih jahil dan tidak
memahaminya melebihi makna keagamaannya. Walhal, semua ibadah dalam Islam baik
haji, puasa, solat, dan zakat yang bercirikan unsur atau nilai keagamaan, juga
berkaitan dengan keduniaan. Ini adalah salah satu ciri khas Islam sebagai agama
yang meletakkan tidak ada pemisahan antara urusan keagamaan daripada urusan
keduniaan.
Dalam
surah Al-Hajj, ayat 27 dan 28 dijelaskan bahawa ibadah haji antara lain adalah
untuk menyaksikan manfaat-manfaat dan menyebut nama Allah ke atas rezeki yang
diberikannya kepada orang beriman. Manfaat-manfaat yang dimaksudkan itu menurut
para mufasir sebagai manfaat dunia dan akhirat, iaitu segala manfaat yang
berguna untuk kehidupan di dunia dan di akhirat.
Menyebut
nama Allah ke atas rezeki berupa binatang ternakan di dalam ayat di atas
merupakan simbol untuk mengingati Allah terhadap segala rezeki yang
dianugerahkan kepada hamba-Nya. Binatang ternakan itu adalah simbol hasil
ekonomi di Tanah Arab pada zaman Rasulullah SAW. Hakikatnya, ia telah berubah
dan kehidupan moden kini menunjukkan penghasilan atau sumber-sumber ekonomi
yang meluas.
Ia
meliputi bidang pertanian, perindustrian, menikmati gaji atau upah di kalangan
para pekerja swasta, juga kerajaan, selain untuk dinikmati oleh mereka sendiri
dan menberinya kepada mereka yang miskin yang memerlukan bantuan. Daripada
hasil usaha seseorang itu, ada hak Allah yang harus diberikan kepada mereka
yang memerlukannya. Ia bukan sekadar manfaat untuk dunia dan akhirat, malahan
Sayyid Qutb menjelaskan manfaatnya itu lebih jauh dan luas lagi.
Beliau
menjelaskan tentang keuntungan yang diperoleh orang yang mengerjakan haji
seumpama satu muktamar, tempat pertemuan dan saling kenal-mengenali. Ia adalah
kewajipan di mana dunia dan akhirat bertemu, seperti bertemunya kenang-kenangan
akidah masa lalu dan masa sekarang. Di musim mereka membawa segala
barang-barang perdagangan dan terhimpun semuanya di sini dalam satu musim.
Tidak
ada larangan untuk berdagang sambil mencari kurniaan Allah. Tetapi bukan bentuk
perdagangan yang boleh merosakkan ibadah haji. Ia perlu disesuaikan dengan
tuntutan agama yang suci - satu urusan perdagangan yang halal, tanpa riba dan
penipuan.
Allah
SWT berfirman yang bermaksud: “Sebelumnya ada di antara kamu yang berasa
bersalah jika melakukan perniagaan dan mencari rezeki pada musim haji.
Sebenarnya, kamu tidak berdosa melakukan hal itu. Maka, berniagalah dengan
cara-cara yang disyariatkan, carilah kurniaan dan nikmat Allah.” (Surah
Al-Baqarah: 197)
Inilah
makna terbesar yang dilambangkan melalui ibadah haji. Manakala manfaat akhirat
yang diperoleh daripada orang yang mengerjakan haji melalui ibadah khusus.
Sesungguhnya, ibadat haji memberi makna yang cukup besar di dalam kehidupan
seseorang Muslim. Di samping sebagai tanda pengabdian terhadap Allah SWT dengan
menunaikan salah satu Rukun Islam yang lima itu, ia juga menjadi cermin
pembangunan peradaban manusia.
No comments:
Post a Comment