Antara
hujah Jawatankuasa Fatwa menyetujui penentuan Aidiladha berpandukan cerapan
hilal Zulhijjah sendiri dalam muzakarahnya pada 22 Ogos 1992 dan 23 April 2002
adalah firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 185 mengenai rukyah hilal
untuk menentukan awal bulan yang bermaksud: “(Masa yang diwajibkan kamu
berpuasa itu ialah) Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi
petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keteranganketerangan yang menjelaskan
petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh
itu, siapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau
mengetahuinya) maka hendaklah ia berpuasa, dan siapa yang sakit atau dalam
musafir, maka (bolehlah ia berbuka dan kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak
hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain…”
Juga
hadis-hadis riwayat Muslim mengenai ibadah korban mesti dengan melihat hilal
yang bermaksud: “Dari Umm Salamah bahawasanya Nabi SAW bersabda; ‘Apabila kamu
melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang mahu berkorban maka
hendaklah dia (orang yang hendak melakukan korban) jangan memotong rambut dan
kukunya’.”
“Dari
Umm Salamah bahawa Rasulullah SAW bersabda, ‘Apabila tanggal sepuluh (Zulhijjah)
masuk dan salah seorang di antara kamu hendak menyembelih korban, maka
janganlah dia menyentuh sedikitpun rambut dan kulitnya (yakni membuang rambut
dan kulitnya).’
Begitu
juga hadis riwayat Muslim mengenai hilal yang mempunyai matla (kawasan yang
berada pada jangkamasa waktu-waktu terbit dan terbenam yang hampir sama)
tertentu yang bermaksud, “Dari Kuraib bahawa Ummu al-Fadl telah menghantarnya
menemui Muawiyah di negeri Sham. Kuraib berkata, ‘Aku tiba di Sham dan
menunaikan hajatnya sedangkan perisytiharan tentang kelihatan anak bulan
berkumandang di udara. Aku melihat anak bulan pada malam Jumaat, kemudian aku
balik ke Madinah pada akhir bulan, pada masa itu aku ditanya oleh Abdullah bin
Abbas yang menyebut tentang anak bulan.’ Katanya, ‘Bilakah kamu melihat anak
bulan?’ Aku menjawab, ‘Kami melihat pada malam Jumaat!’ Ibn Abbas bertanya lagi
katanya, ‘Adakah engkau sendiri melihat anak bulan itu?’ Aku menjawab, ‘Ya,
orang lain pun melihatnya dan mereka itu berpuasa, Muawiyah turut berpuasa.’
Ibn Abbas berkata, ‘Kami di sini melihat anak bulan pada malam Sabtu, oleh itu
kami terus berpuasa hingga kami sempurnakan 30 hari atau hingga kami melihat
anak bulan Syawal.’ Aku bertanya, ‘Tidakkah memadai bagi kamu dengan
penglihatan anak bulan itu oleh Muawiyah dan puasanya?’ Ibn Abbas menjawab,
‘Tidak! Beginilah caranya Rasulullah SAW menyuruh kami…’.”
Matla’
negara Malaysia yang berbeza dengan Arab Saudi yang berkedudukan lebih barat
menyebabkan peluang kenampakan hilal lebih tinggi di negara berkenaan.
Perbezaan waktu antara kedua-dua negara adalah sekitar lima jam. Justeru,
ketika hilal dicerap pada waktu matahari terbenam di Arab Saudi, kedudukan hilal
tersebut adalah lebih tinggi berbanding di Malaysia.
Setiap
negara hanya boleh menerima pakai keputusan cerapan hilal matla’ negara
masing-masing. Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini
menjelaskan matan Minhaj al-Talibin oleh Imam al-Nawawi;“Dan apabila dilihat
hilal di sesuatu negara maka wajiblah hukum yang sama bagi negara berhampiran
sebagaimana kota Baghdad dengan kota Kufah, tidak bagi negara yang berjauhan
seperti negara Hijaz dengan negara Iraq”. Maksud di dalam negara yang satu
ialah matla’ yang sama. Bagi matla’ Malaysia adalah terletak di dalam matla’
Asia Tenggara. Oleh itu sewajarnya penentuan tarikh Aidiladha mengikut
persetujuan Majlis Mesyuarat Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama MABIMS.
Komuniti
Islam di Jepun telah bertanyakan kepada negara Arab Saudi berkenaan sejauh mana
kesahan matla’ hilal dalam menentukan awal Zulhijjah dan Aidiladha di tempat
mereka. Kenyataan rasmi negara Arab Saudi memaklumkan supaya komuniti Islam di
Jepun berhari raya dan berpuasa sunat sempena hari Arafah mengikut hasil
cerapan hilal di Jepun atau pun negara yang sama matla’ dengannya seperti
negara MABIMS. Oleh kerana itulah komuniti Islam di Jepun menerima pakai
keputusan cerapan hilal di Malaysia.
Al-Syeikh
Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj
menjelaskan kenyataan Imam al-Nawawi berhubung dengan berpuasa pada hari
Arafah:“Dan berpuasa pada hari Arafah itu adalah pada 9 Zulhijjah bagi orang
yang tidak mengerjakan haji…
Hakikatnya,
bukan semua negara di dunia dapat berpuasa pada detik yang sama. Sekiranya
semua orang ingin berpuasa Arafah pada detik yang sama dengan orang-orang di
Arab Saudi, maka ketika orang-orang di Arab Saudi baru memulakan puasa,
orang-orang Islam di Malaysia sudah lama memulakan puasa menghampiri waktu
tengahari, orang-orang Islam di New Zealand sudahpun menghampiri waktu berbuka.
Maka jadilah orang-orang Islam di New Zealand berpuasa Arafah jauh mendahului
apa yang sedang berlaku di Arafah.
Ringkasnya,
kaedah penentuan Aidiladha di Malaysia yang berpandukan kepada cerapan hilal
Zulhijjah sendiri dan tidak terikat dengan hasil cerapan hilal Zulhijjah Arab
Saudi adalah tepat. Pun begitu, negara-negara atau rakyat Malaysia yang berada
sekitar Arab Saudi atau negara-negara sebelah barat Arab Saudi (atas dasar
imkanur-rukyah atau peluang kenampakan hilal menjadi lebih besar sebelah barat
negara yang berhasil rukyah hilal) perlu beraya bersama Arab Saudi.
Cadangan
untuk menukar kaedah penentuan Aidiladha di Malaysia kepada berpandukan hari
wuquf pernah dibincangkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia pada 23 April 2002. Muzakarah membuat
keputusan seperti berikut:“Menolak Cadangan Penentuan Aidiladha Berdasarkan Hari
Wukuf Dan Mengekalkan Kaedah Penetapan Aidiladha Di Malaysia Adalah Berdasarkan
Kepada Kaedah Rukyah Anak Bulan Zulhijjah Berasaskan Sistem Imkanul Rukyah
Kerana Kaedah Rukyah Anak Bulan Zulhijjah Lebih Sesuai Diamalkan Di Negara Ini.
Pelaksanaan
puasa sempena hari Arafah di Malaysia bolehlah dilaksana pada 9 Zulhijjah
negara yang diisystiharkan oleh kerajaan Malaysia dan bukannya kerajaan Arab
Saudi.
No comments:
Post a Comment