Apa yang dikatakan politik Islam
adalah siysah syariyyah dalam pengertiannya yang luas. Apa yang dikatakan siyasah syariyyah pula
sebenarnya dalam pengertian yang luas adalah pemerintahan dan pentadbiran yang
dipimpin seorang imam. Dalam sejarah
disebut sebahagian khalifah atau amirulmukminin.
Dalam kamus Al-Munjid, takrif
siyasah ialah mengendalikan urusan sebuah negara, memperbaiki keadaan dan
urusan manusia serta mentadbirakan urusan sesebuah negeri.
Pada zaman Rasulullah SAW tiada
parti politik ditubuhkan. Rasulullah SAW tidak menjadi pemimpin parti politik.
Tetapi, Baginda menjalankan politik Islam atau pemerintahan mengikut lunas
Islam.
Politik Islam menjadi sebahagian
syariah atau cari hidup mengikut Islam. Pengabaian politik Islam bererti cuai
dan angkuh terhadap syariah itu sendiri. Politik Islam melihat kepada
pentadbiran untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan perkara buruk.
Apa sahaja yang membawa kepada
kebaikan menepati kehendak Islam. Manakala perbuatan atau amalan membawa kepada
keruntuhan mesti jauhi.
Satu prinsip perlu ditegaskan ialah
menyertai politik untuk kebaikan ummah dan rakyat. Sesiapa yang memperjuangkan
kepentingan peribadi, ahli keluarga atau kelompok tertentu sahaja sebenarnya
satu penyelewangan dalam politik.
Penyelewengan politik mengakibatkan
kehancuran tamadun dan kahakisan akidah, seterusnya kelumpuhan daya juang dalam
kehidupaan ummah.
Politik gila kuasa menyebabkan
rakyat melihat politik sebagai kotor. Mereka tidak mahu menyertai politik
kerana tidak mahu terheret sama dalam dunia yang kotor.
Tanggapan salah terhadap konsep
politik ini menjadi antara punca utama kekeliruan dan perpecahan di kalangan
masyarakat Islam. Demi kuasa ada orang Islam sanggup mengikut telunjuk bukan
Islam.
Inilah kelemahan politik orang
Islam yang mudah terpengaruh dengan janji ditawarkan bukan Islam. Kononnya, itu
akan memperkukuhkan kedudukan politik orang Islam, sedangkan apa yang berlaku
adalah sebaliknya.
Banyak pemimpin Islam di negara
Islam menjadi boneka kepada kerajaan bukan Islam. Biarpun yang berada pada
haraki tertinggi dalam pemerintahan adalah orang Islam, tetapi mereka tidak
mampu untuk membawa kebaikan kepada umat Islam.
Islam dengan tegas telah menggesa
para pemerintah melakukan keadilan. Firman Allah yang bermaksud: "Dan
apabila kamu menghukum di antara manusia, maka hendaklah kamu berlaku
adil." (Surah An-Nisa, ayat 58).
Ayat ini pada mulanya menyentuh
tentang hukuman yang dijatuhkan, tetapi tidaklah dirgukan bahawa pengertiannya
meliputi keadilan di dalam politik dan di dalam mengurus pentadbiran yang
berhubung dengan rakyat jelata.
Umat Islam perlu mencari kekuatan
untuk berkuasa dengan kekuatan sendiri. Tidak salah mengadakan kerjasama dengan
bukan Islam dalam urusan negara, tetapi biarlah bukan Islam berada di bawah
kekuasaan pemimpin Islam sepenuhnya.
No comments:
Post a Comment