Keistimewaan Hari Raya Aidiladha berbeza dengan Hari Raya
Aidilfitri di mana ia dilakukan di seluruh dunia bersamaan waktunya dengan
jemaah haji yang berkumpul di Tanah Suci melaksanakan rukun Islam yang kelima
iaitu ibadah haji.
Kita memperingati Hari Raya Haji sebagai hari raya besar, lebih
besar daripada Hari Raya Puasa. Kerana ia adalah peristiwa besar yang
melambangkan sejarah agama tauhid yang cukup panjang, pengorbanan yang ikhlas
kerana Allah dan usaha terus-menerus untuk mendekatkan diri kepada-Nya.
Dengan mengumandangkan takbir, tahlil dan tahmid kita menyedari
sepenuhnya bahawa manusia adalah makhluk yang kecil di hadapan kebesaran Allah SWT.
pencipta alam semesta. Juga kita menyedari bahawa kita hanyalah sebagai makhluk
yang daif dan hina di hadapan Allah SWT; Zat Yang Maha Mulia, Maha Perkasa Lagi
Maha Bijaksana.
Sebagai makhluk yang daif , makhluk yang hina di hadapan Allah SWT
kita yang hanya dapat berharap dan memohon kasih sayang-Nya, semoga perjalanan
hidup kita di dunia ini hingga akhirat kelak mendapat keselamatan dan
kebahagiaan. Bahkan kita pun berharap agar kiranya Allah menjauhi kita daripada
azab seksa-Nya yang amat pedih.
Justeru dalam merayakan Aidiladha ini umat Islam dituntut
merapatkan ukhuwah Islamiah di samping bersikap toleransi sesama manusia. Rasulullah
SAW pernah ditanyakan soalan mengenai seorang wanita yang banyak melakukan
ibadah dengan berpuasa, bersolat tetapi wanita itu suka menyakiti tetangganya.
Nabi s.a.w. menegaskan “Hiya Finnar”, bahawa wanita ini tidak dapat membina
hubungan baik dengan masyarakat sekitarnya, kelak di akhirat ia akan masuk
neraka.
Hari Raya Korban sebenarnya menuntut kita agar lebih banyak
beramal sosial bukan sekadar bersifat formal sahaja. Terbukti sudah begitu
ramai mereka yang sering melaksanakan ibadah korban tetapi perangai masih tetap
tidak berubah, masih di takuk lama, masih tetap bakhil, sombong, riak, tamak,
tidak amanah dan rasuah. Lebih teruk lagi ialah mengambil sikap mengasingkan
diri daripada masyarakat.
Sesungguhnya agama ini tidak mungkin dihayati secara sendirian
atau dalam erti kata mementingkan diri sendiri. Islam adalah agama jamaah,
agama untuk mendidik manusia hidup bermasyarakat. Golongan yang mementing diri
sendiri dan tidak sanggup untuk berkorban sudah tentu gagal membawa misi dan
amanat yang terdapat dalam semangat Hari Raya Korban.
Sekalipun amal sosial nampak remeh dan kecil namun di sisi agama
ia sangat dihargai dan besar maknanya. Walaupun sekadar bermuka manis ketika
bertemu kawan atau menyingkirkan duri di jalan, perbuatan itu sudah dinilai
dalam Islam sebagai orang yang beriman.
Setiap kali menjelang Aidiladha, umat Islam di seluruh dunia berada
dalam keadaan hidup mereka berbeza-beza. Ada umat Islam dalam keadaan susah,
tertindas, teraniaya, tertekan; bahkan ada umat Islam yang tersisir dari tanah
kelahirannya sendiri tanpa ada yang melindungi selain perlindungan Allah SWT.
Hidup ini dari dahulu sampai ke akhir zaman penuh dengan tentangan
dan rintangan. Justeru hanya orang yang kuat dalam bidang ekonomi, fizikal dan
mental saja yang akan keluar sebagai khalifah yang berjaya. Kuat dalam
ketiga-tiga bidang ini adalah simbol kekuatan dalam bidang peradaban dan sekali
gus dalam bidang agama.
Dari segi realiti, kita dapat lihat kehidupan sesetengah orang
yang berbeza atau berlawanan dengan apa yang kita bicarakan ini. Ada yang
sekadar membina hubungan baiknya dengan Tuhan dengan banyak beribadah
kepada-Nya, tetapi tidak dengan masyarakat sekitarnya.
Manakala sebahagian orang pula hanya menjalinkan hubungan baiknya
dengan masyarakat dengan banyak beramal sosial, tetapi melupakan jalinan
hubungan baiknya dengan Allah.
Dan yang lebih teruk lagi manusia yang langsung tidak peduli
dengan Allah dan juga sesama manusia. Golongan ini dilaknat oleh Allah dan
dibenci oleh masyarakat.
Umat
Islam juga ditegaskan supaya bersedia untuk berkorban apa saja demi membuktikan
keimanan serta kecintaan kepada Allah SWT. Ada yang mengambil bahagian dalam
ibadat korban ini kerana ingin menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim membantu
saudara seagama yang memerlukan, ada pula hanya mengikut kerana itulah acara
wajib pada Aidiladha.
Perubahan gaya hidup serta kejadian berlaku di seluruh dunia turut mempengaruhi pengertian terhadap ibadah korban kerana majlis korban juga dianjurkan di luar negara khususnya di kawasan umat Islam hidup dalam keadaan daif.
Perubahan gaya hidup serta kejadian berlaku di seluruh dunia turut mempengaruhi pengertian terhadap ibadah korban kerana majlis korban juga dianjurkan di luar negara khususnya di kawasan umat Islam hidup dalam keadaan daif.
Malah,
teknologi dalam industri makanan juga digunakan untuk mengetin daging korban
supaya lebih tahan lama serta dapat disedekahkan kepada umat Islam yang tinggal
di kawasan konflik atau peperangan.
Apa juga sebabnya, hidup manusia tidak akan lepas daripada berdepan situasi di mana mereka perlu melakukan pengorbanan. Justeru, berkorban atau pengorbanan itu memberi maksud yang berbeza.
Penghayatan ibadah korban bergantung kepada niat seseorang melakukan ibadat itu kerana perasaan ikhlas tidak dapat dilihat atau digambarkan oleh ekspresi.
Niat ikhlas mengeluarkan duit untuk membeli binatang ternakan yang akan dikorbankan dan disedekahkan kepada golongan kurang bernasib baik sudah dikira sebagai pengorbanan. Jika ibadat itu dilakukan ikhlas kerana Allah SWT, dikira sebagai ibadat.
Ibadah korban juga cara hamba bertaqarrub iaitu mendekatkan diri dengan Allah SWT selaras hikmah dan fadilat korban antara lain mendidik jiwa ke arah takwa, mengikis sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu berbelanja harta ke jalan Allah SWT.
Apa juga sebabnya, hidup manusia tidak akan lepas daripada berdepan situasi di mana mereka perlu melakukan pengorbanan. Justeru, berkorban atau pengorbanan itu memberi maksud yang berbeza.
Penghayatan ibadah korban bergantung kepada niat seseorang melakukan ibadat itu kerana perasaan ikhlas tidak dapat dilihat atau digambarkan oleh ekspresi.
Niat ikhlas mengeluarkan duit untuk membeli binatang ternakan yang akan dikorbankan dan disedekahkan kepada golongan kurang bernasib baik sudah dikira sebagai pengorbanan. Jika ibadat itu dilakukan ikhlas kerana Allah SWT, dikira sebagai ibadat.
Ibadah korban juga cara hamba bertaqarrub iaitu mendekatkan diri dengan Allah SWT selaras hikmah dan fadilat korban antara lain mendidik jiwa ke arah takwa, mengikis sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu berbelanja harta ke jalan Allah SWT.
No comments:
Post a Comment