Seseorang
berhadas besar pada malam hari Ramadan, sama ada kerana mimpi basah maupun kerana
hubungan seks, atau kerana onani, kemudian belum mandi wajib sehingga masuk Subuh,
apakah puasanya sah.
Kes
yang sering terjadi, mereka berhadas besar pada malam hari dan ketiduran,
kemudian bangun sudah masuk Subuh. Disebabkan tidak tahu mengenai hukum, ada
sebahagian orang yang tidak berpuasa kerana belum mandi wajib ketika masuk Subuh.
Malah,
ada lebih parah lagi, ada yang tidak bersembahyang Subuh kerana terus tidur
hingga pagi hari. Padahal semua tindakan ini, meninggalkan sembahyang dan tidak
berpuasa tanpa alasan, adalah dosa sangat besar.
Sebenarnya,
belum mandi wajib ketika masuk waktu Subuh, bukan alasan yang membolehkan
seseorang meninggalkan puasa.
Bukanlah
syarat sah berpuasa, seseorang harus suci dari hadas besar atau kecil. Ini
berbeda dengan solat atau tawaf di Kaabah. Orang yang hendak solat atau tawaf,
harus suci dari hadas besar maupun kecil.
Dan
jika terjadi hadas di tengah-tengah solat maka solatnya terbatal. Lain halnya
dengan puasa, suci dari hadas bukanlah syarat sah puasa. Tidak dapat
dibayangkan andaikan puasa harus suci dari hadas, tentu semua orang yang puasa
akan sangat bermasalah Kerana mereka tidak boleh kentut atau buang air selama
berpuasa.
Oleh
kerana itu, orang yang berhadas dan belum mandi wajib sehingga subuh, tidak
perlu bimbang, kerana semacam ini tidaklah mempengaruhi puasanya.
Dalil
pokok masalah ini adalah hadis dari Aisyah dan Ummu Salamah menceritakan “Nabi memasuki
waktu Subuh, sementara Baginda sedang berhadas besar kerana berhubungan dengan
isterinya. Kemudian, Baginda mandi wajib dan berpuasa.” (Hadis riwayat Bukhari (1926)
dan Tirmizi (779))
Dalam
menghurai hadis tersebut, Tirmizi mengatakan: “Inilah yang dipahami oleh majoriti
ulama di kalangan para sahabat Nabi dan yang lainnya. Dan ini merupakan
pendapat Sufyan At-Tsauri, As-Syafi’i, Ahmad, dan Ishaq bin Rahuyah. (Sunan Tirmizi,
3/140).
Ketika
ada orang berjunub bangun tidur pada penghujung malam, dia berada dalam keadaan
harus memilih antara mandi dan sahur, apa yang harus didahulukan?
Dari
penjelasan di atas, kesimpulannya bahawa mandi wajib tidak harus sebelum subuh.
Orang boleh mandi wajib setelah Subuh, dan puasanya tetap sah.
Sementara
sahur, batas terakhirnya adalah Subuh. Seseorang tidak boleh bersahur setelah
masuk waktu Subuh. Dengan menimbang hal ini, seseorang memungkinkan untuk
menunda mandi wajib dan tidak mungkin menunda sahur. Kerana itu, yang mungkin
dia lakukan adalah mendahulukan sahur dan menunda mandi wajib.
No comments:
Post a Comment