Peranan masjid sebgai pusat pengembangan
ilmu tidak dapat dinafikan. Hal ini bermula sejak zaman Rasulullah SAW apabila
masjid menjadi tempat terawal perkembangan Islam. Rasulllah SAW menjadikan
masjid tempat untuk mengajar hal-hal ilmu keagamaan, ekonomi, perniagaan,
peperangan, undang-undang dan sebagainya.
Perkara
ini turut dicontohi di tempat-tempat di mana Islam disebarkan dan berkembang.
Tidak terkecuali perkara ini berlaku di alam Melayu. Pendakwah yang diterima
menyebarkan agama Islam di sesuatu kawasan biasanya diberi penghormatan untuk
membina masjid dan dijadikan tempat pengajaran ilmu-ilmu agama.
Memandangkan
pendidikan awal berkaitan Islam tidak dilakukan secara kelas formal, maka itu
pendidikan di masjid biasanya dilakukan selepas waktu sembahyang, terutama pada
waktu antara Maghrib hingga Isya. Mereka yang datang belajar tidak kita
peringkat umur. Jadi, bidang ilmu yang disampaikan lebih bersifat umum. Ia
lebih kepada soal tauhid dan perlaksanaan ibadah.
Apabila
Islam semakin berkembang dan memerlukan kaedah pengajian lebih tertumpu kepada
bidang tertentu dan mendalam, maka kelas-kelas agama di masjid diadakan secara
khusus mula diperkenalkan. Maka itu, masjid tertentu mula dikenali sebagai
institusi pendidikan lebih formal yang dikendalikan oleh ulama terkenal dan
lebih teratur.
Contoh
masjid yang menjadi pusat perkembangan pendidikan Islam ialah Masjid Kota
Bharu. Masjid Kota Bharu muncul sebagai pusat pengajian dan keilmuan terpenting
di Kelantan dan seluruh Nusantara. Di Masjid Muhammad pernah menjadi pusat
tahfiz pengajian al-Quran dengan kerjasama JAKIM.
Masjid
Besar Kota Bharu atau kini dikenali Masjid Muhammadi mula dibina pada tahun
1921 (menggunakan batu) menggantikan bangunan kayu. Masjid tersebut siap
sepenuhnya pada tahun 1931. Ia dianggap bangunan tercantik di Kota Bharu dan di
antara bangunan terawal mendapat bekalan elektrik sepenuhnya.
Kewujudan
Masjid Besar Kota Bharu menyerlahkan fungsi masjid sebagai pusat perkembangan
ilmu. Berhampiran bangunan Masjid Besar Kota Bharu dan kawasan sekitar telah
wajud beberapa pusat pengajian Islam dan pusat pentadbiran Islam.
Di
sinilah beberapa ulama besar Negeri Kelantan telah mengajar pelbagai ilmu
agama. Di antaranya ialah Tuan Tabal (1840-1891), Haji Wan Ali Kutan
(1837-1912) dan Tok Kenali (1868-1933).
Sistem
pengajaran di masjid ini mempunyai persamaan dengan pengajaran di Masjidil
Haram, Makkah di mana pelajar akan ke Makkah untuk menyambung pelajaran mereka
setelah tamat pengajian di masjid ini.
Masjid
ini menjadi pusat penyebaran ilmu agama yang masyhur di Nusantara sehingga Kelantan
dikenali sebagai "Serambi Mekah".
Dari
sudut pengisian, sehingga ke hari ini, asas pengajian ilmu seperti kaedah yang
diperkenalkan oleh Tok Kenali puluhan tahun lalu kekal menjadi keistimewaan
Masjid Muhammadi.
Sehingga
sekarang di Masjid Muhammadi masih mengadakan sesi ‘tadahan’ (pengajian) kitab
dari pukul 7.00 hingga 8.00 pagi setiap hari mengumpulkan ‘murid-murid’
daripada latar belakang berbeza yang mahu membaca dan mendalami kitab daripada
pelbagai genre ilmu.
Setiap
kitab fekah, tasawuf, tafsir dan hadis contohnya Kitab Tafsir An-Nasafi dan
Feqah Al-Mahalli ini akan ditelaah dari kulit ke kulit bersama tenaga ilmuan
berkaliber yang dijemput.
Penuntutnya
terdiri daripada golongan pendidik, profesional dan pesara akan membaca dalam bentuk
halaqah ilmu sama seperti pengajian sistem pondok dan tidak akan melangkau
mana-mana bab pun sehinggalah mereka menghabiskan satu-satu kitab.
No comments:
Post a Comment